Николай Желязков, старши преподавател по английски език и зам.-директор на ДЕОФВС в Университета по хранителни технологии /УХТ/ спечели голямата награда в конкурса за слоган на университета. Неговото предложение Almamateralimentorum веднага привлече гласовете на комисията.
Грамота за класическия синтез в структурата и смисъла, както и парична награда, му бяха връчени на тържествена церемония в зала „Хоризонт“ днес от ректора проф. д-р Пламен Моллов. Победителите бяха обявени от председателя на комисията доц. Стефчо Кемилев, който е и председател на Общото събрание на УХТ. На награждаването присъстваха преподаватели и част от академичното ръководство на университета.
Вече имаме слоган, а наскоро Академичният съвет одобри и новото съвременно лого на университета, които взаимно се допълват, заяви проф. Моллов.
„Изказвам отново благодарността си на присъстващите в залата участници в конкурса – наши колеги и приятели на УХТ. Благодаря за вложените дух, енергия и емоции в предложенията за слоган на любимия ми университет, където си мечтаех да следвам още от 14-годишна възраст и станах специалист, който в края на своята кариера нито за миг не е съжалявал за направения избор на университет и специалност.
На комисията не ѝбешелесноприизбора, нонакраясеспряхме на Almamateralimentorum. Бих желал да обоснова пред Вас този избор: За девиз, мото или слоган на първото /т.е. най-старото/ на Балканите и все още единствено по рода си висше училище за хранителна наука, технологии и техника най-подходяща е една класическа сентенция, изписана на латински. Съдържащите се в нея само три думи изразяват най-точно, кратко и ясно целта, предмета на дейност, постиженията, състоянието и амбициите на нашия университет. Те са концентриран израз на мъдростта и посланията, съдържащи се във всички останали предложения. Символизмът в тези три думи поражда множество асоциации, доказателство за което е протоколът от последното присъствено заседание на академичния съвет. Същото се отнася и до тяхната абревиатура, което сега ще ви демонстрирам. Моля, извинете ме за аналоговия характер на подготвените материали, но те са правени в последния момент, за да бъдат изненада за всички присъстващи. Абревиатурата „АМА“ се пише и произнася еднакво от ползващите кирилица и латиница, от пишещите и четящите отляво-надясно и тези, които го правят обратно. Нейната красота и симетрия по нищо не отстъпват на шведската абревиатура „АВВА“, превърнала се в една от иконите на 80-те години на миналия век. Пишещите и четящите отгоре-надолу също ще видят редица символи – от първия кремъчен нож, през остриетата на стрела и копие, та чак до пътуващ към неизвестното космически кораб. Нима това не е подходящ символ за човешкото познание – за стремежа към проучване на неизвестното и откривателство, за нововъведенията в технологиите и техниката? Обърнатата настрани вертикална абревиатура създава асоциации за риба – първият символ на ранното християнство, но и за рибеното масло, в което се съдържат най-лесно усвоимите от човешкия организъм ненаситени мастни киселини. Ако я обърнем с главата надолу, виждаме амфора, в която може да се съдържа мед – единственият познат още от древността и напълно безвреден консервант, гроздово масло – най-богатият на споменатите ненаситени мастни киселини природен продукт, вино – невероятен антибиотик /Маврудин, Мерлотин, Кабернетин и т.н./, както и всяка от приеманите всекидневно храни, напитки и ароматични, вкусови или биопродукти. Обърнатата абревиатура символизира още амфората на човешкото познание, което също е предназначено за цялото човечество. Последното обаче си остава мечта, както и тази на производителите на т. нар. народен автомобил – „VW“. Дано да съм Ви убедил в сполучливостта на направения от комисията избор и не съм Ви отегчил с приказките си“ – сподели доц. Кемилев.
Според решението на 5-членната комисия, в която участваха още доц. Кремена Никовска, функционален декан по студентска и социална дейност в УХТ, Иван Папазов, председател на Съвета на директорите и изпълнителен директор на VP Brands International, Мария Петрова, журналист от в. „Марица“ и общественик и Даниела Атанасова, експерт „Връзки с обществеността и протокол“ в УХТ, бяха присъдени още 2 награди.
Тенчо Дерекювлиев беше отличен за символиката във визиите в предложението „Доказани в традициите, иноватори в бъдещето“, а Димитрия Чакова получи наградата си за акронимната игра в посланието „УХТ – Устойчивост в науката, Хуманност в технологията, Творчество за бъдещето“.
Интерес към конкурса проявиха преподаватели, студенти, служители и бивши възпитаници на УХТ, както и много граждани – общо участниците са 35 от цялата страна, те представиха повече от 100 предложения. При получаване на наградата победителят Николай Желязков благодари на ръководството на организирания конкурс, който е част от усилията на всички да обновят имиджа на УХТ и за неговото популяризиране.
Всички, които участваха в конкурса получиха благодарствени писма. Конкурсът за слоган стартира в средата на март, в разгара на карантината, въведена у нас заради пандемията от коронавирус. Изолацията и ограниченията отключиха въображението и творческия потенциал на много хора, които часове след обявяване на надпреварата се включиха в нея. Интересът беше огромен, идеи продължиха да постъпват и след крайния срок на 16 април, което накара комисията да удължи срока с още един месец.