Децата започват училище присъствено през новата учебна година. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на специален брифнг. Той добави, че дистанционната форма на обучение не води до нужните резултати.
Въпреки че годината ще започне присъствено в цялата страна, децата ще се разпускат в домовете си, ако има обостряне на епидемиологичната обстановка. Това се случваше и преди без да има КОВИД-19. Тогава ще може изцяло да се мине за определено време на дистанционно обучение. По закон то е възможно от 5 до 12 клас.
Обучението в електронна среда не е добра алтернатива за децата в 1-2 клас, защото не внаги има кой да има помага в къщи да учат, понякога родителите не са грамотни, обясни министърът. Той добави, че освен това според БАН ползването на електронни устройства от децата пречи на развитието на мозъка и познавателните им функции, води до затлъстяване, пречи на развитието на различни видове интелигнетност.
Хибридното обучение, което се обсъждаше, на този етап няма да се реализира, тъй като е труден вариант. Училищата ще получат инструкции как да действат след започване на годинатае, в случай че бъде установен заразен ученик или учител с COVID-19. Директорите ще имат и списък от задължителни правила за дезинфекция и дистанция. Той ще бъде публикуван на сайта на МОН.
Децата с хронични заболявания ще могат да преминават на индивидуално обучение. Критериите за това ще са ангажираност на родителите, доколко е присъствало детето, няма да отваряме широко вратата, защото не всички са еднакво отговорни, обясни министър Вълчев.
Присъствената форма на обучение индиректно препоръчаха преди дни и от Европейския център за заразни заболявания. Според здравните специалисти социалната изолация се отразява негативно на децата не само в когнитивно отношение, но и в социален и дори здравен аспект. Причина за последното е, че изолацията пази от ззаразяване, но предизвиква психически дискомфорт и дори депресия, осоебно при по-малките.
Освен за началното училище, присъствената форма е особено важна за практическото обучение в професионалното и висшето образование. То трябва да е присъствено в максимална степен, това е и консенсус, около, който се обединихме с останалите колеги министри в ЕС, обясни още Вълчев. Той добави, че медицинското образование е пример в това отношение.
Днес имаме среща с ректорите на МУ, при тях може и стратегии на хибридно и смесено обучение да се приложат, но повечето са избрали присъствено стартиране с възможност за превключване на дистанционно, каза той. Съответно все ВУЗ ще осигури условия за дистанция и предпазване в помещенията за обучение.
Намаляване на увеличената такса за
платеното обучение по медицина тази година ще има, но не и пълно възстановяване на предишния й размер, стана ясно от думите министър Вълчев. Някои висши училища вече направиха редукция, но качественото висше образование е скъпо, нашето медицинско образование е признато по цял свят, каза той. Вълчев обясни още, че няма как да бъде намалена напълно таксата, защото тогава ще излезе, че държавата субсидира платеното обучение.
През последните години с 40% увеличихме
таксата за студентите държавна поръчка в медицинските направления, което автоматично води до увеличение на таксата платено. Тъй като последните години, стойностите за платено обучение не бяха актуализирани, се получи скокообразно увеличение, което не беше желателно, затова намерихме нормативните възможности то да е по-ниско, обясни министърът.