В създаването на нови хранителни продукти чрез поредица от On-Line семинари, хора над 65-годишна възраст ще участват съвместно с учени от Университета по хранителни технологии /УХТ - https://uft-plovdiv.bg/ и партньор от бизнеса - фирма “Венец.Т” ООД, производител на чиста храна и сокове от собствено биологичино производство и други малки стопанства.
Основната идея на проекта, в който УХТ заема главна роля, е да се разработи нова храна, подходяща за по-възрастни консуматори. Впоследствие част от предложенията ще бъдат разработени и представени на пазара.
Серията от дискусионни срещи се организира като част от проект на Европейската комисия и Европейския институт за иновации и технологии, за проучване на потребителското мнение - "RIS Consumer Engagement Labs". Целта е по-възрастните потребители в Европа да предложат нови хранителни продукти, които биха отговорили на техните предпочитания и физиологични потребности и биха допринесли за подобряване качеството им на живот.
Проектът е ориентиран към целева група, обикновено пренебрегвана от производителите на храни, коментира гл.ас. д-р Рада Динкова, от катедра „Консервиране и хладилна технология“ към Университета по хранителни технологии /УХТ/, координатор на проекта за България. Стартира през 2019 г. в 4 държави - Литва, Полша, Португалия, Испания, а през първата половина на 2020 г. е въведен в още 6 страни – Естония, Гърция, Унгария, Италия, Латвия и Словакия. До този момент над 150 потребители активно участват в съвместното създаване на нови продукти, като през 2020 г. вече има реализирани 4 нови хранителни продукта и продължава работата по още 7.
В проекта у нас могат да се включат хора от цялата страна и да предлагат продуктови идеи, от които да бъде избрана една за реализация от български производител, посочи гл.ас. Динкова. Тя обясни, че българските участници ще прекарат няколко часа в отворена дискусия, екипни занимания и творчески дейности, а процесът ще завърши със списък с продукти, които те считат за най-подходящи и с най-голям потенциал за пазарна реализация.
В серията от 10 онлайн срещи участие ще вземат по 15 потребители на възраст 65+ години. В периода от 3 до 17 ноември те ще се превърнат и в „изследователи на пазара“ и „продуктови иноватори“.
Семинарът ще предложи на участниците интересни и полезни преживявания. Те ще имат много възможности за “безопасно” общуване и ще се запознаят с нови хора.
Координатор на проекта е Варшавският университет, а партньори в България са Университетът по хранителни технологии-Пловдив и фирма “Венец.Т ООД”.