Идеята за превръщането на част от емблематичната пловдивска улица „Иван Вазов“ в пешеходна беше посрещната с одобрение на снощното публично представяне от Главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов и неговия екип.
Дискусията продължи повече от два часа, като нито един от присъстващ не се обяви против намерението на Община Пловдив.
„Смятам, че пловдивчани са узрели за идеята улица „Иван Вазов“ да стане пешеходна. Пловдив е прекрасен град и има нужда от повече пространства за хората. Защо да оставяме автомобилите да превземат града“, заяви арх. Ахрянов.
Според концепцията на общината отсечката от площад „Централен“ до ул. „Авксентий Велешки“ ще бъде изцяло пешеходна. Трафикът от затворения участък ще се поеме от улица "Цанко Дюстабанов", която се предвижда да стане двупосочна.
Участъкът от „Авксентий Велешки“ до колелото на Централна гара пък ще бъде споделена зона за автомобили и хора, като там уличното платно ще бъде стеснено.
За това пространство са предвидени два варианта. Единият е тротоарите от двете страни да се разширят за сметка на платното, а вторият е пешеходната зона да бъде разположена от страната на Тютюневия град.
Ще бъде запазен автентичният облик на улицата - паветата, бордюрите и чинарите. Допълнително ще се постави архитектурно обзавеждане с ретро привкус като – улични фенери и други елементи.
„Улица "Иван Вазов" е уникална по своя характер и е единственото градско пространство, което свързва Тютюневия град, Цар Симеоновата градина, площад "Централен" и Гаровия площад“, подчерта в представянето си арх. Ахрянов. Той направи исторически преглед на развитието на ул. „Иван Вазов“ от създаването й през 1870 г., когато е построена гарата, а улицата е носела името „Станционна“ (б.р. Централна жп гара се е наричала тогава „Станция“) .
Участниците в обсъждането подкрепиха идеята като най-често задаваният въпрос бе как ще се осигури достъпът на автомобили до обществените сгради - училища, банки и Административния съд.
Архитектът посочи, че колите ще могат да стигат до сградите по страничните улици, като за целта той и неговият екип са направили изследването сграда по сграда. Участници в обсъждането изразиха опасения, че след затварянето на „Иван Вазов“ повече автомобили ще се паркират по околните малки улички, което съвсем ще ги задръсти.
„Приветствам всеки опит на общината автомобилите да бъдат изведени от центъра на града“, заяви младеж на дискусията. Той попита дали се предвижда изграждането на велоалеи по улицата.
Ахрянов отвърна, че възможността велосипеди да се движат ще бъде разгледана, но осигуряването на велоалеи се затруднява от спецификата на настилката – паветата.
Архитект Петкана Бакалова коментира, че трябва да се помисли и за бъдещите функции на пешеходната зона.
Димитър Ахрянов отбеляза, че преди да се пристъпи към реализацията на проекта улицата ще бъде затворена за специални събития за ден-два и за уикендите, за да могат гражданите да се убедят в стойността на идеята.
„Улица „Иван Вазов“ е естественото продължение на Главната улица и ще направим всичко възможно тя да стане зелен пешеходен оазис. Градът е преди всичко за хората“, заяви кметът на район „Централен“ Георги Стаменов. Той допълни, че за осигуряването на места за автомобилите трябва да се придвижи проектът за многоетажен паркинг на бул. „Руски“.
За ул. „Иван Вазов“ има изготвен проект за генерален ремонт, чиято прогнозна стойност общината оценява на 1,5-2 млн. лв. и за който ще се търсят средства от Оперативна програма „Региони в растеж“. Според него за превръщането й в пешеходна няма да са необходими допълнителни пари.
"Решихме да разгледаме бъдещето на улица Иван Вазов, защото заварихме един проект, който Община Пловдив бе възложила - за ремонт и реконструкция. Решихме да го представим, но и да осмислим новия жизнен цикъл на улицата. Кое ни накара да направим тази стъпка? Фактът, че още в Общия устройствен план от 2007-а година колегите също са предвидили превръщането на тази зона в пешеходна. В новия устройствен план, който предстои да приемем, ситуацията е същата - още повече, че в отсечката на "Иван Вазов" от кръстовището с "Авксентий Велешки" до кръговото на Централна гара класът на улицата е понижен. Това означава, че в тази своя част тя губи първостепенната си роля в обслужването на района", каза архитект Ахрянов.
"Трябва да изходим от мащаба на човека, защото той е важен. Ясно е, че винаги ще има недоволни, но това обсъждане е важно, защото сега можем само да я ремонтираме, без да я затворим, а подобна промяна да се случи след 7-8 години. Колкото повече такива зони има в центъра на града, толкова по-лесно ще ограничим натиска на колите", каза още Ахрянов.