Дуалната система за професионално образование и обучение може да започне да функционира у нас в следващите една до две години и опитът показва, че може да работи успешно.  Това стана ясно на среща-дискусия с работодателски и браншови организации, инициирана от евродепутата Ивайло Калфин и Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент. Държавните институции вече работят по въвеждането на дуалната система, но не се забелязва ангажиментът на бизнеса, коментира Ивайло Калфин. При дуалната система водещата роля е на бизнеса и работодателските организации. Те могат да проявят инициатива дори при писането на необходимите закони, смята евродепутатът. Дуалната система е най-добре развита в Германия и Австрия – двете държави с най-ниска младежка безработица в ЕС. При този модел на професионално образование учениците усвояват професия основно работейки във фирми, а само малка част от учебното време прекарват в професионални училища, където се запознават с теорията. Професиите, по които се предлага обучение, се определят от работодателските организации. На срещата представители на германски компании, работещи в България, разказаха своя опит в частичното прилагане на дуалната система у нас. „Непосилна задача е моделът да се въведе изцяло наведнъж“, каза Герхард Грубер - директор на „Либхер Хаусгерете Марица“, където са създали собствен обучителен център. Въвеждането на системата трябва да започне от две до три професии, чрез пилотни проекти на няколко места, където има заинтересовани фирми, смятат германските бизнесмени. „Дуалната система е от полза основно за малките и средни предприятия, защото те не могат да си позволят да изграждат собствени обучителни центрове“, коментира Манфред Мулц, управител на „Балкан Стар Ауто“. „Един от ефектите на обучението във фирмата е лоялност на персонала и ниско текучество“, сподели опита си Невена Згурова от „Арлет“. Българската фирма има верига фризьорски салони и 40 служители. Згурова определи като основни пречки липсата на законова регламентация и на критерии за признаване на квалификацията, което поставя предприемачите, инвестиращи в обучение, в неизгодна позиция.