Няма да е трудно да се увеличи обхватът на тол системата, но това ще стане в подходящия момент. Не вярвам някой да смята, че сега е моментът и времето да предизвикваме трусове. В условията на коронакриза, когато запазването на всяко работно място е от значение, нашата цел не е да фалираме бизнеси.
Това каза в парламента днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на разисквания относно реформата в политиката за пътните такси.
Подготвени за толуване са 10 800 км републикански пътища. Политиката ни в бъдеще ще е към промяна в обхвата на платената пътна мрежа, като поетапно ще бъдат включени повече пътни участъци, които се използват интензивно от тежкотоварния трафик, както е и в други европейски държави. Това ще бъде осъществено чрез промяна на съответните актове и съобразно икономическата обстановка в страната, както и в продължение на активния диалог с транспортния бранш, каза още Аврамова.
Бъдещето е дигитализацията и то не може да бъде спряно, заяви Аврамова и напомни, че доскоро винетните стикери се лепяха по автомобилите, а днес винетки се купуват онлайн, от удобството на дома или дори направо от телефона. Системата непрекъснато се надгражда с нови функционалности в услуга на потребителите и в помощ на правоприлагащите органи.
Министърът коментира, че от две години България има работеща, надеждна и бърза електронна система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа, която работи в услуга на хората и подпомага контролните органи и институциите. Необратим факт е и ползите от нейното съществуване растат с всеки изминал ден. Не е маловажно да се отбележи, че за съжаление въвеждането на тол системата за тежкотоварния трафик съвпадна с ковид-пандемията, напомни регионалният министър и отбеляза, че транспортният сектор също преминава през своите проблеми. Въпреки това, анализите показват, че приходите от тол такси имат ръст от 6% спрямо постъпленията през миналата година от електронни винетки за моторни превозни средства над 3,5 т. Увеличението е въпреки намаляване на превозите и превозните разстояния и реалното таксуване на 3115 км пътища. Анализът показва също, че тежкотоварният трафик се обслужва основно от каналите на Агенция „Пътна инфраструктура, през сайта и мобилното приложение, през терминалите за самообслужване, през пунктовете в областните пътни управления. Делът е около 66%. Най-ползваната услуга е маршрутната карта.
Българската система е сложна и една от най-ефективните в съотношение качество/цена, каза още регионалният министър. Аврамова обясни, че в сравнение със системите в страни като Германия, Австрия или Словакия, дори при текущото си покритие, цената ѝ на придобиване е в пъти по-ниска, не само като обща стойност. Освен това системата таксува едновременно тежкотоварния трафик на база изминато разстояние и леките автомобили на база време. Обичайно в другите държави двата метода се въвеждат, поддържат и оперират независимо.
Електронната система е и инструмент за контрол и превенция на сивата икономика. Трябва да бъдат отчетени не само преките ползи от въвеждането ѝ като осигуряване на средства за ремонт и изграждане на републикански пътища, лесен начин за заплащане, справедливост при заплащането на тол такси по схемата „който руши повече, заплаща повече“, а и косвените. Данните показват, че са налице декларирани повече реализирани курсове от транспортните фирми, което е реален успех за изсветляване на сектора. Това означава по-големи приходи от данъци в хазната, както и равнопоставеност на всички превозвачи, обърна внимание министърът.
Реформите в различни сектори от социалноикономическия живот в страната могат да се случат, когато има обединение и подкрепа от всички, независимо от политическата принадлежност, каза още министър Аврамова. Тя апелира за повече обективност и съобразяване с новите реалности и изрази убеждението си е, че е време конфронтацията и политизирането на всяка тема от живота да отстъпят място на експертността и прагматизма.