Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в 4. и 10. клас. Тъй като не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, ще бъде по-лоша, отколкото е сега.
Това заяви в "Денят започва с Георги Любенов" в БНТ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
"Дадохме възможност 1-3. клас да се удължи с три седмици учебната година, 4-6. клас с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември", каза още министърът.
Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира. Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи - допълни Вълчев.
"Януари, февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина", каза той.
Според министъра много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко - в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки.
"Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая", каза още Вълчев.
Първи-четвърти клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка. В момента има 5 - 12. клас близо 600 деца, които са избрали да останат да се обучават вкъщи - обобщи министърът.
Според него, системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение - намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна, и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев издаде заповед, с която в системата се прилагат разпоредбите на МЗ по отношение на графика за възстановяване на присъствените занимания в училище и се регламентира образователният процес за класовете в неприсъствена форма на обучение.
Със заповедта се допускат присъствените учебни занятия и за учениците от 5-и до 12-и клас при спазването на определен график. За да продължи обучението в електронна среда от разстояние за учениците, които в определения график и седмици не са присъствено в училище, е издадена съответната заповед на министъра на образованието и науката.
От 4 февруари, четвъртък, в клас освен учениците от начален етап, се връщат за две седмици и 7-и, 8-и и 12-и клас по заповед на министъра на здравеопазването. Останалите продължават обучение от разстояние.
От 18 февруари до 2 март присъствено обучение ще има за 5-и, 10-и и 11-и клас, както и за начален етап. През това време останалите класове от гимназиален и прогимназиален етап - 6-и, 7-и, 8-и, 9-и и 12-и клас, ще бъдат в обучение от разстояние.
От 4 март до 17 март в училище ще бъдат учениците в начален етап и учениците в 6-и, 9-и и 12-и клас. Останалите ученици ще се обучават от разстояние в електронна среда, информират от МОН.