Бюджетът на Пловдив за 2021 г. е символ на управленския провал, това декларираха от Демократична България. Те изложиха своите мотиви.

Преди една година от “Демократична България” написахме, че бюджетът на Пловдив за 2020 г. демонстрира грешните приоритети и управленската немощ на местната администрация, като обрича града на застой. За наше голямо съжаление общината не се поучи от извършените грешки и предлага през 2021 г. да бъдат  изразходвани рекордните 418 млн. лв. за „още от същото“. В случая това е издръжка на извънредно голям брой чиновници, вместо да се заложи на дигитални услуги и реформа в общинските структури; това са предвидени мизерни средства за велоалеи и обществен транспорт, защото милиони се харчат за поддръжка и строителство на пътна инфраструктура; това е тотално неглижиране на част от най-ценните културно-исторически улици и зелени зони в града ни.

В Бюджета за 2021 г. липсват нови значими проекти, които да се подготвят в областта на устойчивата мобилност, за реконструкция или изграждане на пътна инфраструктура, за опазване и възстановяване на зелени площи, за енергийна ефективност и използване на възобновяеми енергия в общински сгради. Управляващите разчитат единствено на тегленето на нови заеми, за да получат лесен начин за финансиране на забавените с години гръмки обещания.

На фона на тези липси за поредна година не сме свидетели на тъй необходимото свиване на разходите за издръжка на общинската администрация и общинските предприятия, които отново са близо 75% от целия бюджет на Община Пловдив. Така необходимата реформа на работните процеси и числеността в администрацията отново няма да се случи.

За пореден път заявяваме, че устойчивите транспортни решения за Пловдив следва да включват разширяване и подобряване на мрежата на градския транспорт към летището и индустриалните зони, съчетано с работещо електронно таксуване, чиято реализация обаче окончателно се провали през 2020 г. След като месеци наред се подхвърляха идеи за създаване на общинско предприятие, което да кандидатства по европейски програми за купуване на електрически автобуси, в проекта на Бюджет 2021 няма заложени средства за това.

За поредна година Община Пловдив демонстрира, че няма желание да инвестира значителни финанси в развитието и поддръжката на велосипедната инфраструктура. За целта са предвидени само 50 000 лв. Изграждането на велоалеи по бул. “Христо Ботев”, бул. “Цар Борис III Обединител” и ул. “Победа”, за което “Демократична България” настоява, ще създаде удобни връзки между кварталите и ще допринесе за подобряване на качеството на въздуха. Това решение е още по-належащо по време на пандемия, когато много хора избягват градския транспорт, а улиците са задръстени от безкрайни потоци автомобили.

Улиците в Тютюневия град продължават да бъдат в плачевно състояние – частично затворени, с разбити настилки и амортизирано осветление. Властта повтаря клиширани обещания, а възраждането на един от най-ценните в културно-историческо отношение  квартали продължава да не е приоритет. След като в бюджетите за 2019 и 2020 г. бяха заложени 1 млн. лв., които така и не се използваха, за тази година са анонсира сумата от 40 000 лв. Това е абсолютно недостатъчно за сериозни дейности.

Местната власт обеща миналото лято, че части от ул. “Иван Вазов” могат да се превърнат пробно в споделена или пешеходна зона още за Коледа. Мнозинството от гласувалите в онлайн допитването за бъдещето на ул. “Карловска” също поиска запазване на духа на квартала и намаляване на местата за паркиране за сметка на пространствата за пешеходци и малки бизнеси на открито. В бюджета за 2021 г. няма предвидени средства за трансформация на двете улици, т.е. ще се запази статуквото с изпочупени тротоари, използвани за паркинг от недобросъвестни шофьори.

Пловдив разполага с 14 млн. европейски средства за подобряване на качеството на въздуха - за смяна на старите печки на дърва и въглища с по-чисти алтернативи като климатици, пелетни печки или топлофициране. Първата част на този проект трябва да завърши след 3 месеца (до 31.05.2021 г.) и включва девет дейности. След поредица от отменени и обжалвани процедури по Закона за обществените поръчки общината не е свършила практически никаква работа - не избран изпълнител дори за проучването на нагласите на населението. Затова не е учудващо, че за подобряване на качеството на въздуха са заложени оскъдните 250 000 лв., а останалите 13.75 млн. лв. от оперативната програма „Околна среда“ са на път да бъдат загубени.

Вече десетилетната сага за превръщането на кино „Космос“ в център за култура и изкуство продължава да е без изгледи за финал, защото за поредна година се предвиждат 150 хил. лв. за изготвяне на проекти. Още през септември 2019 г. бе избран победител в архитектурния конкурс за бъдещето на емблематичната сграда, но реални действия по социализация на разрушаващата се постройка не се извършват.

Предвид недостатъчните средства за редица ключови градски проблеми, крайно изненадващо е, че се предвиждат почти 2 млн. лв. общинско финансиране за доизграждане на ул. “Владая”, като тези средства са добавка към вече наличното държавно финансиране. До момента представителите на местната администрация не са представили мотиви за харченето на тази значителната сума, предвид че улицата се изгражда по решение на Министерството на икономиката с вече одобрено финансиране на публична общинска инфраструктура по реда на Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ).

В “Демократична България” сме убедени, че може да има различна визия за управление на Пловдив, която да донесе така нужната промяна. Плановете на управниците обаче са застинали в удобно безвремие, което обрича жителите на Пловдив да продължават да живеят в среда с ниско качество. Презастрояването, замърсяването на околната среда и въздуха, липсата на добри стратегии в много от секторите на местното управление, унищожаването на зелените площи и липсата на преценка за приоритетите на града ни не са решения, които можем да подкрепим.

Затова общинските съветници от ППГОС „Демократична България“ няма да подкрепим Бюджет 2021 г.