Община Пловдив надгражда електронно-билетната система в градския транспорт. Новите начини, които ще се внедрят за разплащане, са банкова карта, транспортна карта, мобилно приложение, хартиен билет. Това обясни заместник-кметът Тодор Чонов, който представи новостите пред кмета Здравко Димитров.
„Целта ни е да имаме удобен, редовен градски транспорт, безопасен за гражданите“, сподели кметът Здравко Димитров. Според него новата електронно-билетна система ще направи Община Пловдив по-гъвкава и на следващ етап имаме идея за надграждане на системата чрез интегриране закупуването на билетите за автобус с тези за Синя зона, паркингите, електрическите автомобили и тротинетките, музеите и т.н., с което да се реализира Пловдив като умен град на бъдещето.
Обикновените кредитни или дебитни карта, издадени от всяка една банка, могат да бъдат разплащателно средство, което само се допира до валидатора. Същото се отнася и за транспортната карта. Разликата при вторите е, че първоначално се издават на съответното гише, а всеки пътник ще има профил със снимка, име и адрес. След това картата ще може да се зарежда с пари - онлайн, чрез мобилното приложение/електронно банкиране, на каса, ТВМ или чрез така наречените електронни портфейли. Всяка карта ще бъде със свой уникален номер. При загубване информацията се пази в базата данни и може да се възстанови при издаване на новата пластика.
Дистанционното презареждане на карти важи и за тези с преференция - за учащи и пенсионери, по този начин отпада струпването на много хора на гише всеки месец, обясниха от общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта“.
Специално мобилно приложение и доближаване на телефона до валидатора, дава възможност за четене на QR код на електронния билет, който преди това е закупен.
„Що се отнася за четвъртия начин, то това е хартиеният билет, който се купува от шофьора, който разполага със специална конзола, касов апарат, но това ще е в краен случай, ако човек не разполага с мобилен телефон, банкова или транспортна карта“, коментира заместник-кметът по транспорта.
„През месец март стартирахме технологично проучване за техническо надграждане на електронно-билетната система, при което три автобуса се тестват в рамките на три месеца и са оборудвани от български фирми с модерни, актуални системи, които са предоставени на Община Пловдив безплатно за срока на тестовия период“, обясни Тодор Чонов. „Целта е да видим това, с което фирмите разполагат, до колко то е подходящо за нашите условия, за да знаем кое да използваме, за да надградим нашата система за по-добър градски транспорт“, допълни той.
В автобусите са поставени вандалоустойчиви валидатори (за банкови и транспортни карти), камери за видеонаблюдение, датчици за броене на пътници, бордови компютри, GPS, екран за шофьора.
Фирмите, които участват в проучването вече имат опит, като са въвели подобни транспортни системи в София, Русе, Велико Търново, Бургас, Стара Загора и допълнително в САЩ, Румъния и Македония.
„Въз основа на анализите от тестовете, на хардуерните и софтуерни устройства, с които разполагаме, ще бъдат заложени и съответните критерии и изисквания за обществената поръчка, която ще проведем. Преди това ще направим и необходимото пазарно проучване, за да остойностим поръчката“, уточни още Чонов, като подчерта, че до момента не са водени разговори с фирмите за цени.
С допълнителното оборудване ще бъде оптимизиран графикът на автобусите и техните маршрути (ако има припокриване), ще се анализира точно пътникопотока – час пик, натовареност на спирки и линии и т.н., изпълнение на графици, маршрути, спиране на спирки.
Един от критериите, който Община Пловдив ще заложи в ЗОП-а, е да се използва максимално наличното оборудване от транспортния проект – таблата по спирките и автобусите, валидаторите, GPS-системите.
С въвеждането на тази нова електронно-билетна система ще се засили и контролът, за нередовните пътници.