„Недопустимо е цените на топлата вода и парното да се превръщат в заложник на прогнози, откъснати от реалностите на пазара.“ Това пише омбудсманът Диана Ковачева в становището си до Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ по повод заявените от регулатора намерения за драстично увеличение на цените на топлинната енергия за новия регулаторен период от 1 юли 2021 г.


„Освен обективните фактори на международните пазари, действащата Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия създава предпоставки за дълбоко изкривяване на ценообразуването във вреда на крайните потребители“, подчертава доц. Ковачева.


Омбудсманът поставя акцент върху факта, че досегашната практика е показала, че е невъзможно КЕВР да изготви реалистични прогнози за 12 месеца напред за цените на природния газ и на въглеродните емисии. Доказателство за това са прогнозите на регулатора за приключващия сега ценови период, които са били категорично опровергани от пазара, а това доведе до факта, че граждани и фирми са надплатили през сметките си за топлинна енергия близо 29 млн. лв. за природен газ.


„Съгласно Наредба № 5, именно дългите 12-месечни прогнози на регулатора за цените на природния газ и на въглеродните емисии залягат в основата на ценообразуването като формират около 77% от крайните цени на топлинната енергия“, допълва доц. Ковачева.


Според нея особено тревожно е, че действащите правила при ценообразуването създават мотивация за КЕВР да се презастрахова чрез завишаване на прогнозните разходи на дружествата в сектор „Топлоенергетика“, с цел недопускането на евентуални техни икономически загуби. Подобно презастраховане обаче е за сметка на крайните клиенти и е абсолютно неприемливо, категорична е Диана Ковачева.


„Предвид гореизложеното настоявам КЕВР спешно да анализира действието на Наредба № 5 и в разумен срок тя да бъде изменена, с цел създаване на възможности за гъвкави изменения, включително и за намаления на цените на топлинната енергия, когато са налице предпоставките за това“, подчертава Ковачева.

Тя посочва, че и сега топлофикациите измерват със средства за търговско мерене доставените количества топлинна енергия в абонатните станции всеки месец. Затова евентуални изменения на цените на топлинната енергия на месечна или на тримесечна база не би следвало да създават проблеми за топлопреносните предприятия.


„Колкото до сметките на крайните потребители, системата за дялово разпределение на топлинната енергия за тях и в момента се прилага с отчитане на различни ценови периоди в рамките на един отоплителен сезон“, пише още омбудсманът.


В становището си общественият защитник призовава предстоящото решение на КЕВР за нови цени на топлата вода и парното от 1 юли 2021 г. да бъде изрично съобразено с чл. 6, ал. 1 от Наредба № 5, съгласно която за гарантиране интересите на клиентите комисията коригира необходимите приходи и/или цени на енергийното предприятие за всеки ценови период в зависимост от изпълнението на показателите за качество на енергията и за качество на обслужването през предходната година.

„Държа отново да подчертая, че обществото очаква от регулатора категорична обосновка на всеки признат разход на енергийните дружества“, пише доц. Ковачева.

В заключение тя настоява новите цени на топлинната енергия да бъдат изготвени в съответствие с чл. 2, ал. 2 от Закона за енергетиката, съгласно който производството, преносът, разпределението и търговията с топлинна енергия се извършват при гарантиране защитата интересите на потребителите.