„Ще бъдат ли завършени инфраструктурните обекти на територията на община „Родопи”, по които е започнат ремонт и рехабилитация и които бяха спрени”, попита кметът Павел Михайлов министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. В регионалното ведомство той присъства на срещна с представители на местната власт и фирмите – извършващи текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в цялата страна. Повод за срещата бе изпратеното от вече бившият председател на УС на АПИ Апостол Минчев писмо до Областните пътни управления за спиране на ремонтните дейности по места.
По време на продължилия повече от три часа разговор кметът на община „Родопи” информира, че около 10 километра от пътя Лилково –Ситово е изпълнен с трошено-каменна настилка, но ремонтът, който жителите на двете села чакат вече десетилетия, трябва да продължи. Пътният участък трябва да бъде изцяло асфалтиран и да бъдат изградени две подпорни стени.
Частично изпълнен е и другият обект, който е на територията на общините „Родопи” и Пловдив – Околовръстното шосе между двете кръгови - на Пазарджик и Асеновград. Павел Михайлов обясни, че до момента са рехабилитирани около 8 километра от трасето, като най-сериозно компрометираният участък – от Първенец до колелото на Пазарджик, остава неремонтиран. Цялото трасе е дълго 14 километра, но до момента е обновено единствено в участъка от кръговото кръстовище на Асеновградско шосе до разколона за село Първенец.
Кметът на община „Родопи” постави въпроса и за изградените мантинели на Околовръстното шосе. Той информира, че вече има протестна подписка от стотици жители на селата Марково, Първенец и Браниполе за премахване на огражденията. Според хората така пътят се стеснява и има реална опасност от тежки инциденти.
„Правим всичко възможно извършените до момента ремонтни дейности по републиканските пътища да бъдат разплатени на строителните фирми.“ Това увери категорично министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. „Писмото на Минчев няма юридическа стойност и ще бъде отменено веднага след назначаване на ново ръководство на АПИ, което се очаква да стане до един – два дни“, каза на срещата министърът. Тя заяви, че започнатите ремонти ще продължат до тяхното завършване, а плащанията ще се извършват поетапно на траншове.
Оказва се, че редица фирми, отговарящи за зимното поддържане на републиканските пътища не са получили парите си от АПИ даже за зимното почистване, оплакаха се строителите.
На срещата стана ясно, че фирми – изпълнители са получавали от АПИ задания за изпълнение на дейности със закъснение за по-ранен период.
„Цялата порочна практика, формулирана като текущ ремонт и поддръжка трябва да бъде променена“, каза регионалният министър, защото според нея под прикритието на формулировката текущ ремонт и поддръжка в редица случаи се извършва ново строителство без съответните за това документи.
„Трябва да се изгражда свързаност между отделните региони, строителството не трябва да спира и не може да се избират територии, в които да се работи по политически линии, убедена съм в това“, подчерта Виолета Комитова и беше категорична, че строителството няма цвят и е на българските граждани.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството предложи на участниците в срещата да започне провеждането на подобни регулярни срещи с ръководството на МРРБ поне веднъж на всеки три месеца.
След срещата министър Комитова проведе отделен разговор само с представителите на строителни фирми, които я запознаха с извършени от тях до момента дейности по републиканската пътна мрежа, фактурирани и сертифицирани, но и към момента неразплатени от пътната агенция, някои натрупани като вземания от няколко години.
„Идеята е с постановления на Министерски съвет правителството да осигури средства за разплащане на фирмите“, обясни архитект Комитова.
В днешните срещи участваха и заместник – министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов, представители на политическото ръководство на МРРБ.