„Умоляваме парламента да сформира бюджетна комисия и да започне разглеждането на актуализация на бюджета, за да има средства да бъдат посрещнати всички нужди на българските граждани, които не са предвидени в текущия закон за бюджета“. Това призова министърът на финансите Асен Василев на брифинг, след като Министерският съвет прие днес доклада за касовото изпълнение на бюджета за първото 6-месечие на годината.

Приходите за първото 6-месечие са в размер на 24,759 млрд. лв., което е с 3,3 млрд. лв. повече от приходите за същия период на миналата година. Данъчните и неданъчните приходи, събирани от НАП и Агенция „Митници“, са с 3,6 млрд. лв. повече, имаме по-малко приходи от постъпления от средства от ЕС – с 300 млн. лв. по-малко, посочи Асен Василев. „Разходите по Консолидираната фискална програма (КФП) са 24 640,8 млн. лв., това е 46,9 % от годишните разчети, което формира за първото 6-месечие не дефицит, а излишък в размер на 118,2 млн. лв. Предварителните данни за м. юли показват, че този излишък ще нарасне значително до над 700 млн. лв.“, каза министър Василев. Той подчерта, че изпълнението на приходната част на бюджета се движи изключително добре, като това се дължи на по-добрата икономическа ситуация в страната и на по-добрата събираемост, следствие на това, очакваме до края на годината да бъдат събрани около 2 млрд. лв. допълнителни приходи, над това, което е заложено в Закона за бюджета. И уточни, че това са предвидените приходи при прогнозирана тежка ковид-криза, както през ноември и декември миналата година. Според него, ако няма тежка ковид-криза, тези приходи могат да бъдат даже над 2 млрд. лева.

Министър Василев обясни защо при такава добра приходна част, която позволи в рамките на служебния кабинет да не трябва да не се тегли заем, се налага актуализация на бюджета.  „В закона за бюджета се фиксира както приходната част, така и разходната част. Ние даже и да имаме 2 млрд. повече приходи, нямаме право да ги харчим, да ги ползваме за пенсии, за подкрепа на бизнеса, за здравеопазване и др. разходи, без актуализация, приета от НС“, заяви той.

Анализът на разходите в бюджета, който сега изпълняваме и е приет миналата година, показва, че за ковид-мерките са заложени 1,196 млрд. лв., от които 318 млн. лв. за 50 лв. към пенсиите на всеки пенсионер, 300 млн. лв. за мярката 60:40, 112 млн. лв. за изборите. Реално в сегашния бюджет допълнителните средства, които се изплащат към медиците, са заложени в т.нар. буфер. Буферът представлява възможност на Министерството на финансите и на Министерския съвет да намалят разходите на другите министерства, да взимат пари, които да се пренасочват и използват за здравеопазване. От този буфер, който е 577,9 млн. лв., към момента са изразходвани 179 млн. лв., тоест остатъкът в буфера е 398 млн. лева.

„Ако буферът бъде използван напълно, това означава, че министерствата, които бюджетират на реално наети хора, а не на щатни бройки, ще останат без пари за заплати и без пари за издръжка, тъй като това са пари, които са дадени на тези министерства, те имат нужда от тези средства, заради буфера, ние вземаме 5 % от тях. Това ще засегне особено силно Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието – в частта за затворите и охраната, Министерството на труда и социалната политика, както и плащанията, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството трябва да извърши към строителите“, коментира министърът. Асен Василев обясни, че по тази причина служебното правителство не е активирало буфера, а досега всички допълнителни плащания по ковид-кризата са правени чрез преструктуриране на централния бюджет или чрез намаляване на средства в министерствата, които са свързани с незаети щатни бройки, т.е.  това няма да увреди бюджета на министерствата.

Разчетите на разходите за ковид-мерките през тази година сочат, че до момента, извън заложените в бюджета 1,196 млрд. лв. за ковид-криза, са дадени още 1,094 млрд. лв. – т.е. двойно над заложеното – от тях: 522 млн. лв. допълнително са за помощта от 50 лв. за пенсионерите, 278 млн. лв. допълнително за подкрепа на бизнеса за мярката 60:40, 36 млн. лв. допълнително за избори и 258 млн. лв. допълнително за здравеопазване. „Тоест при предвидени 1,196 млрд. лв. за ковид-кризата, до момента ние сме похарчили 2,390 млрд. лв.“, допълни Василев. Това показва,  че възможностите за допълнително преструктуриране на разходите в бюджета и търсенето на разходи, които няма да се случат, за да може правителството да продължи да подпомага бизнеса, здравеопазването и пенсионерите, както и да прове новите избори, са много силно ограничени и затова е нужна актуализация.

„В актуализацията на бюджета е заложена възможност на правителството да похарчи допълнителните приходи с увеличение на разходните тавани. Приходите ги има, на нас ни трябва разрешение от парламента тези средства да бъдат насочени както следва: 535 млн. лв. за социални мерки - актуализация на пенсиите от 1 октомври, плюс допълващи средства за всички социални програми, 430 млн. за бизнеса, 113 млн. лв. за избори, 335 млн. лв. за здравеопазване“, каза министър Василев. „Тези пари ги има – те са събрани и ще бъдат събрани до края на годината, но без санкция на парламента, ние нямаме възможност да ги насочим по тези пера и те да отидат при хората, които наистина имат нужда от тях“, категоричен беше министърът.