Община Пловдив обмисля да актуализира пределната стойност на разходите за дейността на фирмите превозвачи по договора от 2016 година. Това стана ясно по време на среща на кмета Здравко Димитров, заместник-кмета Тодор Чонов с представители на транспортните фирми и общински съветници. Причината за преиндексацията на сумата от 1,42 лв./км (без ДДС), посочена в договора отпреди 5 години, е, че е ниска и не отговаря на по-високата за годината инфлация.
Местната власт компенсира превозвачите за осъществяването на транспортната дейност на територията на град Пловдив, като е определила ниска стойност на цената на билетите и картите, която се заплаща от гражданите. От общинския бюджет се докомпенсира реалната себестойност на превозните документи, като за 2021 година сумата възлиза на 7 млн. лв. Разпределението на средствата се осъществява на база на механизъм, в който са включени изисквания за екологичност на автобусите, пробег, реализирана загуба на километър и експлоатация.
Съгласно другите два договора с транспортния консорциум - от 2018 и 2021г. Община Пловдив компенсира на база на изминатите километри с 1,97 лв. (според GPS на ОКТ) и до 5% от разумната печалба, съгласно закона. Разпределението на компенсацията е на база реалния пробег, а не договорения, като при наложени санкции не се изплаща компенсация.
„Община Пловдив работи така, че да защити интереса на гражданите, да осигури редовен и удобен градски транспорт. Автопаркът е на много добро ниво, изискванията за екологичност и производство са едни от най-високите в страната“, заяви кметът Здравко Димитров.
По думите на заместник-кмета Тодор Чонов вътрешният одит, който е направен за разпределянето на компенсациите, не е установил проблеми, които да са несъвместими с дейността на транспортните фирми и общинското предприятие. Ще бъдат актуализирани конкретни точки в механизма за разпределение средствата, които са остарели с времето. Той съобщи, че е изпратено официално писмо, с което се припомня ангажимента на превозвачите да изпълняват курсовете и разписанията, в противен случай им се налагат глоби.
От своя страна, превозвачите посочиха, че всеки месец предоставят счетоводни справки в общинското предприятие „Организация и контрол по транспорта“, както и в Министерство на транспорта.
Предстои да бъде направен анализ за реалната себестойност на превозните документи с оглед на затрудненията от COVID – 19, намаления пътникопоток и съответно по-малкия брой продадени билети и карти.
В ход е и работата по провеждането на обществена поръчка по внедряване на нова електронно-билетна система.
„Устойчивостта на транспортния проект изтече през април тази година. Дотогава не можехме да предприемем промени по него. След този срок позволихме фирми да оборудват няколко автобуса и сме наясно какво ще е необходимо, за да внедрим новостите“, акцентира заместник-кметът Тодор Чонов.