„По Програмата „Развитие на регионите“ 2021-2027 за устойчива градска мобилност са предвидени над 376 млн. лева, от които близо 60 млн. лв. са за изграждане на зарядна инфраструктура.“ Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Стефан Аспарухов. Заедно с търговското аташе на Британското посолство Тим Буйсере зам.-министър Аспарухов откри конференция на тема „Устойчива мобилност: стимули и внедряване на инфраструктура за електромобили“.

По оперативната програма ще се финансират мерки за устойчива мобилност включително зарядна инфраструктура за чисти превозни средства и въвеждане на интелигентни транспортни системи. Оборудването за зареждане на електромобили е допустимо за финансиране и като част от мерките за енергийна ефективност на сградния фонд по програмата.

Аспарухов съобщи още, че по Националния план за възстановяване и устойчивост Министерството на регионалното развитие и благоустройството съвместно с Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ планира изпълнението на пилотна схема за подкрепа на устойчивата градска мобилност „Зелена мобилност“. Общият бюджет по нея се предвижда да е 100 млн. лева. По схемата ще се финансират интегрирани проекти за устойчив градски и междуградски транспорт на територията на 40 общини. Ще се изпълняват и мерки за осигуряване на зарядни станции за превозните средства на обществения транспорт и за интелигентни транспортни системи, стана ясно от думите на заместник-министъра.

Успоредно с това, за осигуряване на необходимата инфраструктура за електромобили, МРРБ работи по промени в Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии. С промените се предвижда в новите сгради за обществено обслужване с повече от 10 паркоместа най-малко едно от всеки пет паркоместа да се оборудва със зарядна точка за електрическо превозно средство, обясни Стефан Аспарухов. За новите жилищни сгради с над десет обособени паркоместа, при предвиждане на места за електрически превозни средства с оборудване за зарядна точка, в проекта на сградата трябва да бъде заложено 10% от местата за паркиране да са за електромобили.

„Въпросът с увеличаване на електромобилността е комплексен, има различни аспекти и развитието му може да стане само с обединяване на усилията на различни административни структури и включването на различни организации, бизнес и общини“, подчерта заместник-министърът. По думите му за целта е важна и възможността да се активизира по-голям ресурс от страна на Европейската комисия, за да бъде стимулирано изграждането на необходимата инфраструктура.

Пред участниците в събитието заместник-министърът представи някои от нормативните актове, регламентиращи зарядната инфраструктура за електромобили. Според Закона за устройство на територията за поставяне на зарядни колонки за електрически превозни средства се издава разрешение въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на общината.

Със Закона за енергетиката са въведени изискванията за присъединяване на зарядните точки към съответния оператор на електропреносната мрежа, както и за измерване на доставяната от мрежата електрическа енергия.

Събитието е част от кампанията на Британското посолство, насочена към насърчаване намаляването на вредните емисии и споделянето на добри практики след Конференция на ООН по изменението на климата (COP26), на която Великобритания бе домакин заедно с Италия.