Започваме с едно извънредно и предпремиерно за България събитие – на 9 март за първи път у нас ще бъде прожектиран най-новият филм на сръбския режисьор Душан Милич „МРАК“. Неговият автор лично ще представи копродукцията между Сърбия, Дания, България, Италия и Гърция, превърнала се във въздействащ психологически трилър, посветен на последиците от войната в Косово, като със своята условност и метафоричност разказът придобива универсално звучене. Някъде в планините на Косово, в имот, заобиколен от гъста гора, живее Милица, заедно с майка си и дядо си. Когато слънцето залезе, семейството се барикадира в къщата, уплашено от ужасите, които се чуват в гората. Дали страхът в обсадената къща е отглас от времето на войната или е плод на въображението на обитателите, въпреки присъствието на международните сили за сигурност в региона? Няма физически доказателства, че се случва нещо лошо, но с всяка следваща нощ страхът отново ги обзема...

Български копродуцент на „Мрак“ е „РФФ Интернешънъл“ (Стефан Китанов и Мира Сталева) с подкрепата на Националния филмов център. Визията е от изключително значение за създаване на атмосферата във филма и тук блести с уменията си българският оператор Кирил Проданов („Блаженият“, „Ирина“, „Живи комини“, „Радиограмофон“), който представя най-амбициозната си работа досега. Гримьорката Петя Симеонова, асистент-операторът и екипът осветители допълват българското участие в продукцията. Милич е поверил ролите на Славко Щимац (познат от филмите на Кустурица), Даница Чурчич, Миона Илов, Флавио Паренти, Иван Зербинати и други; композитор е Кристиян Айднес Андерсен.

 

17-ият София Филм Фест в Пловдив стартира на 17 март в 18:30 часа с представяне на най-новия филм на авторитетния сръбски режисьор Сърджан Драгоевич „Небеса“ („Heavens Above“). Действието в тази мрачна фентъзи-комедия се развива в три десетилетия – през 1993, 2001 и 2026 година, като героите ѝ се появяват в различни сюжети и при все по-странни обстоятелства. Съдбите им се преплитат, а филмът се оказва необичаен поглед към преходния период в една пост-комунистическа държава. Чудесата провокират цялата общност да погледне на света през тотално различна перспектива и в съвсем нова светлина. Специални гости в Пловдив ще бъдат режисьорът Драгоевич и Биляна Първанович, които лично ще представят филма пред зрителите на Lucky – Дом на киното.

 

Наградата на публиката LUX, която се връчва от Европейския парламент и ЕФА, за поредна година представя избраните за 2022 година заглавия в цяла Европа – изборът за Пловдив е изключително въздействащият „Quo Vadis, Аида?” („Quo Vadis, Aida?“) на най-успешната босненска режисьорка Ясмила Збанич. Филмът е разказ за едно от най-жестоките събития в Европа през 90-те години на миналия век – в последните дни на босненската война през юли 1995 година са избити 8 000 момчета и мъже по време на геноцида в Сребреница. Това се случва под надзора на международната общност и ООН, които уж „защитават цивилните босненци“, но по време на този акт не се намесват, за да спрат масовото насилие срещу невинни хора. В опустошителния разказ на Ясмила Збанич за зверствата от този период е уловен ужаса на геноцида, както и абсурдното безразличие, което позволява всичко това да се случи. Прожекцията на филма е предвидена за 17 март, начален час 20:45, входът е СВОБОДЕН.

 

Международната премиера на „Януари“ - дебютният игрален филм на майстора-документалист Андрей Паунов, беше на МФФ „Черни нощи“ в Талин в самия край на 2021. Копродукцията на България, Португалия и Люксембург, получила наградата за най-добър български проект в развитие на София Мийтингс 2017, участва и на фестивала на българското игрално кино „Златна роза“ 2021, където ѝ бяха връчени специална награда на журито и наградата на гилдия „Критика“ към СБФД. Андрей Паунов е режисьор и сценарист, познат на киноспециалистите и почитателите на документално кино в цял свят със своята трилогия за абсурда на „прехода“, в която са филмите „Георги и пеперудите“ (носител на „Сребърен вълк“ от Амстердам IDFA 2004), „Проблемът с комарите и други истории“ (с премиера в „Седмица на критиката“ на 46-ия фестивал в Кан 2007) и „Момчето, което беше цар“ (показан за първи път в Торонто 2011). С неговия поетичен разказ „Да ходиш по вода“ бе открит 23-тия СФФ през март 2019. Андрей Паунов дебютира в игралното кино с „Януари“, вдъхновен от едноименната пиеса на Йордан Радичков.

Сценарият на „Януари“ е дело на Алекс Барет и режисьора на филма, оператор е Вашко Виана, музиката е на Иво Паунов, работил с Андрей по някои от документалните му творби. Под умелата режисура на Паунов, великолепните актьори Самуел Финци, Йосиф Сърчаджиев, Захари Бахаров, Леонид Йовчев и Малин Кръстев се включват в разказването на история, изпълнена с тайнственост. Насред нищото, откъснати от света от снежна буря, двама мъже се опитват да разгадаят какво се е случило с Петър Моторов, решил да потегли в една ранна утрин с шейната си към града, отвъд гората. Когато шейната се връща, Петър Моторов не е в нея – има само шуба, пушка, замръзнал труп на голям вълк и огромна мистерия… Не пропускайте „Януари“ на 18 март – начален час 18:30!

 

Радивое Андрич, който е добре познат на българските зрители с хитовете „Когато порасна, ще стана Кенгуру“ и „Светкавици“, ще представи лично своя най-нов филм „Как се научих да летя?“ в Пловдив на 19 март, събота. Проектът е създаден по награждавания роман на известната детска писателка Ясминка Петрович и бе представен в развитие на София Мийтингс 2018. „Как се научих да летя?“ е съвместна продукция между Сърбия, Хърватия, България и Словакия. Филмът разказва семейна история през погледа на една тийнейджърка. Действието се развива на идиличния остров Хвар, създавайки картина на безгрижно детство - както чрез начина, по който възприема света дванайсетгодишната София, така и от гледната точка на нейната баба. Във филма има сериозно българско участие – в актьорския екип е Стефан Щерев, звукорежисьор е Момчил Божков, в екипа са и художник-гримьорите Петя Симеонова и Атанас Темнилов. Продукцията си партнира с „Maison de Mitko Damov“ и медицинска лаборатория „Бодимед“. Част от звуковата постпродукция е реализирана в Доли медиа студио. Арт Фест (Мира Сталева и Стефан Китанов) е миноритарен копродуцент на проекта, реализиран в партньорство с Доли медиа студио (Добромир Чочов), с финансовата подкрепа на ИА „Национален филмов център“ България, националните филмови институции на държавите-копродуценти, Програма Творческа Европа МЕДИА, Югоизточно-европейска филмова мрежа и паневропейския фонд Евроимаж.

 

Световната премиера на най-новия филм на легендата Клер Дени „Двете страни на острието“ бе в конкурсната програма на Берлинале и получи „Сребърна мечка“ за режисура. Филмът е част от френската програма на фестивала, осъществена в партньорство с Френския институт в България по случай Председателството на Франция на Европейския съюз и с него ще бъде открито 26-ото издание на София Филм Фест в Зала 1 на НДК – София. Прожекцията в Пловдив е на 19 март от 18:30 часа. Главните роли във филма са поверени на приятели и съмишленици, с които Дени работи през годините – великолепните Жулиет Бинош и Венсан Линдон. Сюжетът проследява отношенията в една семейна двойка, която има стабилна връзка в продължение на десетилетие. Но така изглежда реалността на пръв поглед. Оказва се, че Сара не е безразлична към… най-добрия приятел на своя съпруг... Не пропускайте най-новата творба на Клер Дени!

 

Носителят на голямата награда за най-добър филм „Кристален глобус“ в Карлови Вари 2021 „Докато мога да вървя“ („As Far As I Can Walk“) на сръбския режисьор Стефан Арсениевич е съвременен прочит на традиционен средновековен епос, в който африкански мигранти играят в ролите на сръбски национални герои. Творбата е посветена на изконната необходимост всеки човек да открие своето място в света, но тя е и приказка за любовта. Изпълнителят на главната роля Ибрахим Кома също получава признание в Карлови Вари – наградата за най-добър актьор. „Докато мога да вървя“  е копродукция между Сърбия, Франция, Люксембург, България и Литва. Продуцент от българска стана са „Чучков брадърс“, с подкрепата на ИА „Национален филмов център“. Във филма, който преди дни получи отличие (Special Mention) и на 33-ия филмов фестивал в Триест, участват и българските актьори Башар Рахал и Стефан Денолюбов.

 

 „Брайтън 4“ е третият пълнометражен игрален филм на Леван Когуашвили след „Улични дни“ и международния фестивален хит „Срещи на сляпо“ с над 20 награди от фестивали по целия свят, 3 от които на София Филм Фест. Световната му премиера бе в международния конкурс на 20-ия фестивал в Трайбека, Ню Йорк, където триумфира с наградите за най-добър международен игрален филм, сценарий и актьор (Леван Тедиашвили). Новият филм на Леван Когуашвили разказва за баща, бивш състезател по борба, който изминава пътя от Тбилиси до Брайтън Бийч в Ню Йорк, за да помогне на сина си, забъркал се в проблемни ситуации със заеми и мафиоти. Това е историята на баща и син, които постепенно преоткриват истини един за друг и попадат в странния микрокосмос на Брайтън Бийч в Бруклин, където ще опознаят живота на емигрантите и „истинската Америка“.

Филмът е копродукция с България с подкрепата на ИА „Национален филмов център“. Продуцент от българска страна е Арт Фест (Стефан Китанов и Мира Сталева). Оператор на филма е един от най-големите майстори зад камерата в Холивуд - Федон Папамайкъл, работил с Александър Пейн, Вим Вендерс, Джеймс Манголд, Оливър Стоун и много други. В главните роли са Леван Тадиашвили (двукратен олимпийски и петкратен световен шампион по свободна борба), Гиорги Табидзе и Надежда Михалкова. Звукорежисьор е Светлозар Георгиев, а художник по костюмите – Ека Бичинашвили. Изпълнителен продуцент от българска страна е Светла Цоцоркова. „Брайтън 4“ ще бъде представен в Пловдив лично от неговия автор Леван Когуашвили и продуцента Стефан Китанов.

 

 „Титан“ („Titane“) на френската режисьорка Джулия Дюкурно разбуни духовете на критиците в Кан още преди да получи така жадуваната от всички „Златна палма“ за най-добър филм. Медиите в света обърнаха специално внимание на факта, че Дюкурно е едва втората жена-режисьор, която печели „Златна палма“ – след Джейн Кемпиън, която получава отличието през 1993 година за „Пианото“. Историята на „Титан“ запознава зрителите с Алексия – преживяла като дете автомобилна катастрофа, с имплантирана титаниева пластина в главата. Тя открива, че на подсъзнателно ниво има странна емоционална връзка с автомобилите и след това събитията в живота ѝ стават неконтролируеми…

 

След трите престижни награди на София Филм Фест 2011 за стартиралия от София Мийтингс дебютен филм „Подслон“ (най-добър филм в международния конкурс, най-добър български филм и награда на публиката), след още три приза на София Филм Фест 2019 за втория му филм, също започнал своя път от София Мийтингс - „Прасето“ (специална награда на журито, награда за най-добър български филм и отличието на ФИПРЕССИ), Драгомир Шолев е готов да представи пред зрителите своя трети пълнометражен филм „Рибена кост“, копродукция между България и Румъния, реализирана от опитните продуценти Росица Вълканова и Ада Соломон. Сюжетът проследява драматичните девет истории, огледали се в окото на умиращ делфин, открит случайно на брега на морето. 9 ситуации, в които хората са притиснати да реагират, ала те са объркани, изплашени, всеки потънал в своите грижи и проблеми. 9 гледни точки към един абсурден свят, в който хората са като умиращия делфин – и никой не знае как да се погрижи за него…Зад сценария на „Рибена кост“ стоят режисьорът на филма, Емануела Димитрова и Георги Мерджанов. Оператор е Ненад Бороевич, който работи за първи път с Драго Шолев по негов пълнометражен филм и има сериозен опит с творби на български режисьори. Музиката е дело на Никола Груев – Kottarashky. Ролите са разпределени между Деян Донков, Сузи Радичкова, Валентин Андреев – Рафе, Мариана Антонова, Мария Суфиева, Глория Петкова, Ели Колева и много други. Продуценти на „Рибена кост“ са КЛАС филм, Hi Film Productions и БНТ, съвместно с АВАНПОСТ и Румънската национална телевизия; филмът е реализиран с подкрепата на ИА „Национален филмов център“ (България), Национален център за Кинематография (Румъния), ЕВРОИМАЖ, Синегранд.