В МВР беше направен анализ на пътнотранспортния травматизъм за последните няколко години и на база на него бе изготвен проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. Не може, когато се констатира завишаване на броя на тежките пътнотранспортни произшествия (ТПТП), МВР да не предприеме нещо в тази посока, посочи министърът на вътрешните работи Бойко Рашков. Наблюдавали сме внимателно периода от 1 януари до 4 април. Възникнали са 1220 тежки пътнотранспортни произшествия, загинали са 105 участници в движението и са ранени 1530. Ето тези резултати ни притесниха, ние сравняваме тази година със същия период на 2021 година, отчита се увеличение и на трите показателя. Първо - брой на ТПТП, които са се увеличили със 107, на загиналите броят е увеличен с 31, а на наранените – със 150 . По области има най-голямо завишение на ТПТП на територията на Столичната дирекция на вътрешните работи - 155, на ОДМВР-Пловдив 148, ОДМВР-Варна със 105, а най-малък е броят на ТПТП на територията на ОДМВР-Перник – 10, Ямбол - 11, и Търговище – 13. Анализът установява и пряка зависимост между състоянието на пътната мрежа и травматизма при ПТП.
Проектът е концентриран към това да се деформализира процесът по връчване на наказателните документи, които се съставят от органите на МВР. На следващо място се цели неотменимост на наложените наказания – няма да се подобри обстановката по пътищата, ако само се налагат наказания на хартия, а после те не стигат до нарушителите, обобщи министър Рашков. В проекта е помислено и за ограничаване на корупцията и субективността при налагането на наказанията. Стъпката в тази посока е като се фиксират конкретни наказания за дадено провинение, а не те да варират от… до. На следващо място е заложеното намаляване на максималните скорости.
На публичното обсъждане присъстваха зам.-министърът на вътрешните работи Таня Райчева, зам.-главният секретар на МВР главен комисар Станимир Станев, директорът на ГДНП гл. комисар Венцислав Кирчев, началникът на отдел „Пътна полиция“ комисар Калоян Драганов, ректорът на АМВР ст. комисар Иван Видолов, депутати, представители на държавни структури и неправителствения сектор, експерти по пътна безопасност.
В рамките на проведеното активно обсъждане болшинството от експертите изразиха подкрепа за проекта, като дадоха и някои препоръки.
Виктор Тошев от Асоциацията на застрахователите изрази известни резерви около предложението стикерът за задължителната застраховка Гражданска отговорност да не бъде задължително поставян на предното стъкло. Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи посочи, че част от предложенията ще дадат решение на конкретни проблеми, като отличи сигурното електронно връчване, което от една страна ще облекчи служителите на реда, а от друга – наказанията ще достигат по-бързо до извършителите. Представителят на мотоклубовете Даниел Капсъзов призова да се помисли за периодични, опреснителни курсове за водачите. Росен Рапчев от ДАБДП сподели, че намаляването на скоростите по пътищата ще доведе до намаляване на травматизма. Той сподели и европейската практика, според която ЕК е възложила на Европейския център за транспортна безопасност да проучи влиянието на скоростта върху пътната безопасност, като периодът на изследването е бил за 10 години назад. Данните в доклада са категорични –ако средната скорост бъде намалена с 1 км/ч, може да се спасят в Европа над 2100 човека. Това е причината много държави в ЕС да намалят скоростта по автомагистралите, а и по останалите пътища.