Осем научни работници от лабораторията „Интелигентни транспортни системи“ към Техническия университет – филиал Пловдив създадоха най-ефективната българска система за измерване на параметрите на автомобилния трафик. Тя обработва и прави сравнителен анализ на получените данни от различни сензорни системи с цел да създаде оптимални решения в реално време. Системата е известна като пасарелка  и е монтирана пред втори корпус на  на бул. „Санкт Петербург“ 63. Всъщност пасарелката отвън изглежда като голяма метална рамка с екрани над шестте платна на булеварда, по който минават по около 4000 автомобила дневно в двете посоки /данни от 9 юни 2022 г./, с неимоверно количество датчици на нея и в асфалта.
    Днес беше официалното откриване на лабораторията „Интелигентни транспортни системи“, създадена с финансиране по договор BG05M2OP001-1.002-0023-C01 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж „2014-2020“. Събитието е част от дейностите по проект BG05M2OP001-1.002-0023 Център за компетентност "Интелигентни мехатронни, eко- и енергоспестяващи системи и технологии", финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.
    Ръководителят на лабораторията „Интелигентни транспортни системи“ проф. д-р Гриша Спасов разказа: „Функциите на нашата разработка са няколко: управление на трафика, снемане на параметри – брой на превозните средства, габарити, тегло, скорост, с която се движат. Има камери, които четат номерата на автомобилите и показват външния им вид. В асфалта са вкопани индуктивни сензори, които засичат скоростта и дават старт на камерите, както и сензори за тегло, измерващи натоварването на осите и на цялото превозно средство. Има и сензори, измерващи геометричните размери на превозните средства – ширина, дължина, височина. Цялата система е много сложна, защото обобщава информация от 3 вида сензори за тегло, 3 вида камери, има и метеорологична станция, измерваща температура, влажност, скорост и посока на вятъра, дебелина на водния филм върху асфалта, точка на замръзване, точка на оросяване, валежи, видимост. На базата на агрометеорологическата информация може да се извади съобщение върху големите екрани на пасарелката, предупреждаващо за рискове. Цялата информация се натрупва в голяма база от данни при нас в университета.“
    От досега събраната информация чрез системите за интелигентен контрол на движението се вижда, че сензорите и камерите са засекли и заснели твърде много претоварени моторни превозни средства. „Оттук минават тировете към и от митницата и по наши наблюдения 2/3 от тях са претоварени. Което подсказва, че проблемите с пътищата не са само от качеството на работа на строителите, но и от претоварените камиони. Нашата система предизвика интереса на екипа за видеонаблюдение на полицията. Тя ще служи и на Агенцията за пътна инфраструктура.“ - заключи проф. Гриша Спасов.
    Церемонията по откриването на Лаборатория „Интелигентни транспортни системи“ събра в Техническия университет – филиал Пловдив представители на фирми, доставили оборудването, както и на потенциални потребители на научната информация от новото съоръжение – държавна и общинска администрация, КАТ, научни работници от няколко висши училища. По данни, предоставени от комисар Васил Костадинов – заместник директор на ОД МВР в Пловдив, през 14-те изходни артерии на града през месец май са преминали 2 452 527 моторни превозни средства. Контролът и наблюдението на този огромен поток ще бъде много улеснен от новата Лаборатория на техническия университет в Пловдив, затова ние ще си сътрудничим с научните работници, заяви той. Директорът на Филиала проф. д-р Въльо Николов заяви в приветствието си, че с новата  лаборатория научните работници са получили мощен инструмент за по-нататъшно натрупване на знания и възможност да бъдат полезни на българския бизнес и администрация.