Твърденията на кмета Здравко Димитров и назначения от него главен архитект на града Димитър Ахрянов, че с изменението на Общия устройствен план (ОУП) на Пловдив се цели борба с презастрояването и се предвижда повече озеленяване и по-ниски параметри на застрояване, е лъжа, алармираха общинските съветници от „Демократична България“, които неколкократно повдигат въпроса за нередностите в процеса по изработване на изменение на ОУП.
В проекта на ОУП са заложени несъществуващи в закона зони с измислени показатели. Това изглежда като перфектно замислена корупционна схема. Ако планът се приеме в този му вид ще се отвори възможност за търговия с влияние за години напред. В същото време пловдивчани няма да получат обещаните по-слабо застрояване и повече зеленина.
Една немалка част инвеститори в някакъв момент ще се сблъскат с незаконосъобразните и доста ограничаващи строителството параметри в „новия“ ОУП. Пред тях ще има две възможности –да водят дела за незаконосъобразност на параметрите няколко години или да потърсят съдействие от общината за промяна на параметрите. При разговор с общината се задейства схемата да се направи „добрина“ на инвеститора и показателите да бъдат променени в най-благоприятен за инвеститора вид. Дефакто Общината ще вкара показателите в законовата им рамка, но под формата на „услуга“. Ако Наредба 7 казва „озеленяване в парцела от 20 до 30 %“, а в ОУП са заложени незаконосъобразните 40 %, инвеститорът ще получи желаното от него минимално озеленяване от 20 %. И това ще е законно и никой не може да го оспори впоследствие. В резултат вместо 40% озеленяване, ще имаме 20% озеленяване.
Или схемата накратко е следната: Умишлено се качват параметрите на озеленяване и се намалява кинт, за да може по-късно, за избрани инвеститори да се изтъргува разликата до параметрите на Наредбата. Така формално се спазва закона, но е осребрена „добрината“ към Инвеститора. Отваря се пътят за корупция за години напред, за извиване ръцете на инвеститорите и в крайна сметка за презастрояване на града.
Решение и изход от ситуацията
Ако увеличаването на зеленината в изменението на ОУП е наистина водеща мотивация за Общината, то това увеличаване трябва да се случи като се вдигне значително площта на парковете в града – от една страна като се запазят всички съществуващи към момента такива и от друга - като се добавят терени за нови паркове. Градоустройствената логика за големи населени места (която е заложена и в закона) е по-нисък процент озеленяване в зоните със строителство за сметка на по-големи и по-гъсто разположени зони за рекреация тип паркове.
Ако сега се спази Наредбата, описаната корупционна схема е невъзможна. Докато още не е приет плана с несъществуващите в Наредбата зони, може да се избегнат и презастрояването, и схемата за търговия с влияние.
Има два начина:
В Наредба 7 показателите не са конкретно число, а са с минимуми и максимуми. Общината може да заложи в плана онези параметри по наредбата, които са най-щадящи (максималното допустимо озеленяване и минималната възможна интензивност на застрояване). Така ще е законосъобразно и схемата за узаконяване „на добра воля“ става невъзможна.
Ако общината държи да има отклонение от наредбата и то да е законно, в самия закон има легална процедура по мотивирано искане на разрешение от МРРБ. Така законно ще можем да получим исканите параметри, които да гарантират повече зеленина и по-малко строителство.
Община Пловдив трябва спешно да задейства някой от посочените варианти още сега, преди ОУП да е приет.
Защото после пловдивчани ще останат излъгани, а инвеститорите ще бъдат изнудвани.