Граждани и неправителствени организации пуснаха петиция:"Да спрем проекта за пробив при Водната палата в Пловдив!". Това стана след, като строителните дейности стартираха през тази седмица, а срещу тях бяха проведени два протести.

Ето пълнит текст на петицията:
 

До кмета на община Пловдив- Здравко Димитров

До временно изпълняващ длъжността кмет на Пловдив Величко Георгиев

До Общинския съвет на Пловдив

До кмета на район "Централен" Георги Стаменов

До главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов

 

Уважаеми пловдивчани и гости на града,

в последните няколко години сме свидетели на поетапното, но сигурно превръщане на град Пловдив в бетонна пустиня!

Безразборно строителство, презастрояване, разходване на публични средства на тъмно, инвестиционен натиск, политически лобита, публично-частни партньорства, приватизация на публични пространства и инфраструктура, унищожаване на градската транспортна мрежа - резултатът от всичко това е градска среда, която вреди на общественото благо, здраве и живот!

Най-новия грандомански проект на Община-Пловдив за пробив при Водната палата предвижда изграждане на транспортен възел на две нива, свързващ бул. “Цар Борис III Обединител“ и бул. "Марица юг“. Финансиран от ОП “Региони в растеж” 2014-2020г. проекта е на стойност 10 млн.лв. и предвижда изграждане на трасе с дължина 540 метра, като 49 от тях ще са подлез.

Последиците от изграждането на тази градска магистрала ще са пагубни за жителите на града, а поколения наред ще бъдат лишени от правото си на съществуване в качествена градска среда.

До какво ще доведе изграждането на ‘градската магистрала’?

концентрация на автомобилния трафик в гъсто населена градска среда, което ще доведе до замърсяване на въздуха и нива на шум много над граничните стойности. Парадоксално, въпросния проект попада в една от нискоемисионните зони/зона без коли обявени от Община-Пловдив;
 

замърсяването на градската среда с фини прахови частици, което е една от причините за кардиоваскуларни, респираторни и ракови заболявания;
 

унищожаване на зелените площи и зони за отдих край река Марица и новосъздадения градски парк с европейски пари, за който пловдивчани ще платят 1,5 млн. лв. санкции;
 

създаване на своеобразна инфраструктурна бариера, която ще разпарчатоса града на две, ще наруши възможностите за придвижване на граждани и ще наруши свързаността и общностната тъкан на града;
 

инфраструктурно съоръжение, което ще бъде бързо амортизирано и компрометирано от високите подпочвени води и висока влажност край реката. Независимите експерти от браншовите организации предупредиха нееднократно, че проекта е изключително спорен и на практика нецелесъобразен - инженерно, комуникационно, и екологично;
 

опасност от срутване на жилищни сгради по протежение на бул.Марица-юг и вътрешните улици;
 

създаване на нови проблеми свързани с  автомобилното движение,  тъй като новото съоръжение не предвижда леви завои, а десните ще са почти невъзможни. Това ще доведе до натоварване на други централни булеварди и до още по-големи задръствания в пиковите часове.
Документално проектът за пробив е забулен в пълна мистерия. Липсва каквато и да е публично достъпна информация във връзка с вида процедура, изработването, приемането и одобряването на проект за изменение на ПУП, план за улична регулация и разрешаването на строителството, екологична оценка и актове на компетентните органи.  

Представители на браншовите организации и юристи обръщат внимание на факта, че реализацията на обекта става по т.нар. процедура ‘инжинеринг’ - смятана за изключително спорна заради това, че събира в себе си проектирането и строителството на обекта, така на практика ограничаваща силно възможностите за контрол при планиране и проектиране.

Юристи определят ‘инжинеринга’ като "корупционен" способ, а строителството,като изпълнено с " подозрително качество, противоречива сигурност и несъразмерно високи цени ".

Всичко това поставя под съмнение законосъобразността на процедурата по осъществяване на проекта.

До момента Общината демонстрира пълна незаинтересованост и отказва да се ангажира с общественото мнение.

Наличната в публичното пространство информация показва, че обществени обсъждания, анкетни проучвания, интервюта или дискусии с различните заинтересовани страни не са провеждани.

Това означава, че всички ние сме лишени от законовото си право да изразим позиция по проект, цената на който ще платим ние и нашите деца.

Призоваваме за:

 незабавното спиране на проекта и предоставяне на пълната документация по изпълнението му
 сезиране на компетентните органи и прокуратурата и започване на проверка по законността на проекта;
провеждане на обществени обсъждания и консултации с пряко заинтересованите лица;
обществен и експертен дебат и публични дискусии, в които заедно да решим съдбата на нашите обществени пространства.
Нека опазим символа на град Пловдив - река Марица и околните територии като място за отдих!

Нека покажем, че гражданско общество има и нашия глас трябва да бъде чут!

Да се противопоставим на заграбването на природни и инфраструктурни блага!

Пловдивчани, да спрем това безумие!

Пловдив - град за хората!

 

Гражданско сдружение "Да спрем проекта за пробив при Водната палата  в Пловдив!"