Необходима е информационна кампания, от която да стане ясно как потребителите да се ориентират кои отзиви в Интернет за даден търговец или продукт са реални и защо това е важно от гледна точка на защитата на икономическите интереси на клиентите, каза за БТА Габриела Руменова, дългогодишен експерт в сферата на защитата на потребителите и основател на платформата "Ние, потребителите". 

Когато потребителят желае да си изгради мнение за търговец или продукт, клиентските оценки са един от основните критерии. „Неслучайно в Закона за защита на потребителите присъства текст, че търговци, които по един или друг начин предоставят или създават фалшиви отзиви, за да моделират потребителското поведение и избор в тяхна полза, носят отговорност за това“, коментира Руменова. 

Всеки търговец, който предоставя достъп до потребителски отзиви за предлаганите от него стоки, услуги, вкл. цифрово съдържание и цифрови услуги и др., трябва да съобщи дали гарантира, че те са на потребители, които действително са закупили продукта. Ако гарантира това, то следва да информира за начина на извършване на проверка за автентичността и на обработването им, всички отзиви ли са публикувани, дали не са обект на спонсорство или пък не са повлияни от договорно отношение с търговец. Тази информация е определена от законодателя като съществена. 

Ако се окаже, че клиентските отзиви са цензурирани, писани от ботове или поставени лица и т.н., това означава, че търговецът е създал предпоставки потребителят да направи избор не на основата на липсваща съществена, а на базата на заблуждаваща информация. Тук е и голямото предизвикателство пред контролния орган - Комисията за защита на потребителите, защото са й вменени правомощия да осъществява контрол и трябва сама да изгради механизмите за това, посочи още Габриела Руменова. 

Голяма част от потребителите все още не са достатъчно критични към истинността на оставените оценки от други клиенти и са склонни сляпо да им се доверяват. Същевременно интересът и въпросите по темата растат и ако бъдат култивирани правилно, това може да заработи за самите хора в качеството им на клиенти на търговци на различни стоки и услуги. 

Затова онлайн платформата "Ние, потребителите" ще проведе мини информационна кампания, насочена към широката общественост. Тя ще ориентира потребителите как да отличават автентичните от неавтентичните ревюта, кои са най-честите източници на фалшиви отзиви и как такива отзиви влияят на потребителското поведение. Когато всички клиенти знаят, че при наличието на публикувани препоръки търговецът е длъжен да гарантира за достоверността им, а видят, че не го е направил, то те ще се замислят доколко са реални и че може да са манипулирани. 

„Целева група на тази кампания трябва да бъдат и самите търговци, на които да стане ясно, че публикуването на фалшиви отзиви под тяхното "диригентство" представлява нарушаване на законовите разпоредби и ще доведе до санкции, че това се следи и че когато се установят нарушения, това ще стане обществено достояние, ще рефлектира върху тяхната репутация или върху тази на предлагания от тях продукт“, допълни Габриела Руменова.