Посегателствата върху железопътната инфраструктура трябва да се приемат като тежко престъпление. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов при огледа на щетите от дерайлиралия товарен влак в междугарието Яна – Мусачево*. По думите му още в понеделник (20 януари) ще бъдат предложени тези промени в Наказателния кодекс, който в момента се гледа в Народното събрание.

“Това е тежко престъпление за мен, което може да се приеме като опит за убийство на двамата машинисти”, каза министър Папазов. По думите му машинистите са имали голям късмет, защото локомотивът се е разминал с два стълба би дерайлирането, а цистерните, които са превозвали са били празни.

В момента се налага да се извършва сложна акция за отстраняване на подвижния състав. Локомотивът е около 120 тона и минимум два 100-тонни крана ще участват в операцията по вдигане на дерайлиралите машини. Операцията въобще не е проста, каза Данаил Папазов и добави, че само тя може да струва повече от 200 хил. лева. Отделно е в ход оценка на щетите върху железния път.

„Непрекъснато се крадат разни материали от линиите, което води до много щети. За миналата година има над 480 кражби, като загубите само за НКЖИ са за близо 1 млн. лв., без да смятаме посегателствата върху БДЖ”, допълни Данаил Папазов.

Създадена е организация и няма да бъде нарушен графикът на движение на влаковете. Вече са в ход и възстановителните работи по железния път, които се очаква да приключат в рамките на няколко дни. На мястото на инцидента бе и генералният директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” Милчо Ламбрев и представители на другите ангажирани институции.
Снощи (17 януари) в 22.46 ч., в междугарието Яна – Мусачево, дерайлира дизелов локомотив с първите седем вагона на влак 20 697. Товарната композиция се е състояла от 18 вагона и е пътувала от гара „Кремиковци”, където е разтоварила сериозно количество газ. Няма пострадали при инцидента.
По първоначални данни причината за дерайлирането на вагоните е кражба на скрепителни елементи от железния път в рамките на 170 метра. Сформирана е комисия за разследване на случая.
Незабавно след инцидента на мястото са пристигнали екипи на НК „Железопътна инфраструктура“, заедно с главния ревизор по безопасността на Компанията Бисер Минчев.