Пловдив е пред ликвидация с проектобюджета на града за 2014 година, който предлагат от общинската администрация. Това обяви днес лидерът на "Обединение за Пловдив" Дани Каназирева. Тя обяви, че общинските съветници от ръководената от нея парти ще гласуват против параметрите на бюджета и посочи аргументи.
80 на сто от парите на пловдивчани отиват за заплати и издръжка на общински служители
Европейските проекти – без осигурено съфинансиране, разпродажбата на имоти е най-лесният начин за пълнене на хазната в Пловдив
Общинските съветници от ППГОС „Обединение за Пловдив“ са изненадани от задоволството на кмета Иван Тотев по повод на проектобюджета за 2014 г., изразено преди няколко дни пред медиите. Суперлативите, меко казано, са неуместни, тъй като фактите говорят друго. По броя на населението Пловдив е три пъти по - малък от София, но отново ще има седем пъти по – малко пари в сравнение със столицата, коментира председателят на групата Дани Каназирева.
От проекта се вижда, че през тази година не се очаква никакъв напредък във финансирането на държавните и местните дейности. Бюджетът на Пловдив си остава почти на същото ниво на 2013 г – 219 млн. лева, а редица планирани суми буквално са преписани от миналогодишния бюджет. Очевидно е, че в община Пловдив възприемат финансовата политика като счетоводство, но не и като мениджмънт.
По силата на тази счетоводна логика са запазени стандартните приходоизточници. Бюджетът е сформиран основно от данъци и такси, завишени през последните две години средно с 30 процента, от държавната субсидия, увеличена с 2,5 млн. лева, както и от разпореждането с общински имот, основно от сделки за 5,6 млн. лева при 4 млн. лева план в двете предходни години.
Прави впечатление, че планираните приходи от дивиденти са едва 147 440 лева, докато през 2013 г. са били 908 000. Това е още едно доказателство, че приносът на общинската икономика - един от основните източници на местните приходи в проспериращите държави – е сведен до минимум в нашия град, каза Каназирева.
Не е чудно, че при тази очевадна липса на добър мениджмънт по - голямата част от парите на данъкоплатците – приблизително 80 процента – се разходват за заплати, осигуровки и издръжка на 9000 служители от администрацията, общинските предприятия и други бюджетни звена, на които се плаща от общината. Излиза, че внасяме данъци и такси, за да поддържаме огромна армия от чиновници, а каквото остане – за някой и друг километър асфалт, без да се заделя ресурс за развитието на града, коментира Каназирева.
По същата логиката на елементарното счетоводство се изчисляват средствата за чистота. И през 2014 г. комуналният бюджет отново изглежда като голяма каца с мед – 29 млн. лева. За сравнение, издръжката на детските заведения е фиксирана на 10, 5 млн. лева, също както и през миналата година. Получава се, че боклукът ни струва толкова, колкото детските градини, яслите и културата взети заедно, обобщи Дани Каназирева. Тя напомни, че ППГОС „Обединение за Пловдив“ настояваше да се намали размерът на промилите с аргумент, че механизмът за определяне на такса битови отпадъци е дълбоко порочен.
Групата е на мнение, че парите за културни прояви са крайно недостатъчни – само 1 350 000 лева, но в същото време бюджетът на фондация „Европейска столица на културата 2019“ си запазва нивото от 450 000 лева. Каназирева отбеляза, че одобрението на кандидатурата на Пловдив на първо ниво е успех, но едва ли представената концепция струва толкова много пари. Други прояви, както и дейността на фондацията, не са публично известни. Няма и отчет за какво са похарчени средствата и в какъв размер. Съмнения навежда и сумата от 450 000 лева, планирана за Дом на културата „Борис Христов“, като се има предвид, че всички помещения, включително и зрителната зала, се отдават под наем.
Европейските проекти си остават ахилесова пета на управляващите, счита Каназирева. „Интегриран проект за водите“ или тъй наречения воден проект за 122 млн. лева е с неуредено съфинансиране и на практика е замразен от две години. До този момент не са подписани договори по транспортния проект на стойност 44 млн. лева, въпреки че срокът за неговата реализация изтича в края на 2014 г. Вече е изтърван срокът за въвеждане в експлоатация на лъчетерапевтичен комплекс. Дори и да бъде удължен, забавянето ще е минимум година, което говори за бавно усвояване на европейските средства, счита Каназирева. Изпълнението на проекта "Изграждане на зелена и достъпна градска среда“ на стойност 14 млн. лева също се бави. В проектобюджета не са предвидени средства за съфинансиране, които не са малко. За този проект ЕС дава само 4,6 млн. лева. Откъде ще дойдат останалите пари, не е известно.
Като общински съветници не може да не бъдем загрижени за масовата разпродажба на общински имоти, планирана от управляващите в програмата за 2014 г., тази политика е дълбоко погрешна и порочна в основата си, каза Каназирева. Приходите от наемите са едва 1 650 000 лева, а от сделки - 6 560 000. Каназирева е категорична, че продължава съмнителната практика за сделки, подготвяни подсурдинка. В Общинския съвет за пореден път не е внесен анализ за състоянието на имотите, предложени за продажба. На съветниците се предлага да гласуват списък, в който десетки имоти са дадени дори, без да е посочена тяхната площ, както и мотиви, защо трябва да бъдат продадени Това е несериозно, да не кажем, че е некоректно. Липсва информация за имоти, отдадени на партии, сдружения, фондации. За тях трябва да има публичен регистър, считат съветниците от „Обединение за Пловдив“.
Каназирева даде пример с голям терен на ул. „Капитан Райчо“, който от зелена площ с детска и спортна площадка се превърна в селска нива, заради чуденето на администрацията в продължение на пет години какво да прави с него. Толкова ли не можеше своевременно да се вземе решение за обществено ползване на този имот, докато не се подпише договор за продажба, недоумява Дани Каназирева.
В програмата е записано, че от продажби на апартаменти се очакват 200 000 лева. Като се има предвид, че пазарна цена на един апартамент е около 70 – 80 хиляди лева, то явно общината има намерение да продаде не повече от три апартамента през годината. В програмата са посочени 91. Тоест средната цена според администрацията трябва да е около 2000 лева за едно жилище. Има явно несъответствие между планираните приходи и броя на апартаментите, предполага Каназирева.
От продажба на земя по реда на чл. 35 ал. 3 от ЗОС са предвидени също 200 000 лева.Тези сделки – с идеални части – не са толкова малко и за мен е много странно, защо от тях са планирани толкова малко средства, коментира Каназирева. Според нея това означава недалновидност при изготвяне на програмата или по-лошото – продажба на общински имоти на безценица. Председателят на ППГОС „Обединение за Пловдив“ смята, че този вид продажби трябва да се насърчават, защото и без това общината не може да ползва идеалните части, а и не получава от тях приходи.
Отново 200 000 лева се очакват от прекратяване на съсобственост. Тази цифра очевидно се разминава с действителността, тъй като сделки от този характер се извършват на по - висока стойност. Следва да се отбележи, че вместо да продава атрактивни имоти, общината трябва да издири цялата си съсобственост, за да я прекрати. Управлението в тези случаи е силно затруднено, а сделките са почти сигурни, което означава, че и приходите могат да бъдат много по - големи, счита Каназирева.
Безпрецедентно дългият списък на сделките чрез търгове и конкурси води до извода, че това е най - лесният начин за попълване на общинския бюджет. Продажбите със сигурност носят доходи, включително и за участниците в комисиите, за които са предвидени 10 000 лева. Общо разходите за подготовка за продажби и концесии са в размер на 75 000 лева. За сравнение, за подпомагане на училища по програма за модернизиране на учебния процес в бюджета са планирани 50 000 лева.
Крайно време е в общината да бъде подготвен задълбочен анализ на всички имоти, с ясна визия за тяхното управление и разпореждане, противното означава безстопанственост, коментира Каназирева.