В изпълнение на приетото в следата на миналата седмица постановление на Министерски съвет, областният управител Венцислав Каймаканов проведе работна среща с кметовете на населените места от областта и ги запозна с целите на Програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите “. В програмата на правителството е заложено усвояване на средства от държавния бюджет за тази година по програмата , с които се цели постигане на икономически растеж, устойчиво развитие на регионите, повишаване на конкурентоспособността на икономиката и създаване на възможност за генериране на заетост и доходи.
Осемнайсетте общини в област Пловдив изразиха готовност да предадат до сряда 22 януари, попълнени апликационни форми към проектите, с които ще кандидатстват за усвояване на средствата в размер на 500 млн по цялата програма. 80% от общините имат готови проекти в областите ВиК , транспортна-инфраструктура и благоустройство. Сред общините с проекти в по- тесен социален аспект са Раковски, и Съединение, които ще защитават финансиране на учебни заведения, община Лъки, която кандидатства освен за пътища и за закупуване и инсталация на енергоспестяващо осветление, а община Първомай ще търси финансиране за изграждане на център за възрастни хора. Кметовете заявиха готовност да подготвят нужните формуляри в изключително кратките срокове, с които да търсят финансиране за проекти в съответните населени места. Всяка от местните администрации сподели, че има подготвени предложения от два до четири проекта на различни фази. Най- реалистичен в очакванията си се оказа кметът на община Брезово, която ще разчита на 600 хиляди лева. Най- амбициозна се оказа програмата на община Асеновград, която по думите на кмета и може да предложи минимум 10 проекта на обща стойност около 16 млн. При повечето от общинските администрации обаче се забелязва реализъм на проектите, които кметовете възнамеряват да предадат, като внимателно прецезират съотношението- стойност на проекта и реална полза върху населението. До 24 януари областните управители трябва да подготвят списъка с документите и те да бъдат внесени в Междуведомствения съвет, който ще селектира предложенията по предварително зададените критерии, а именно:
1. съответствие с програмата на правителство;
2. дефинирани очаквани ефекти от изпълнението (отразяващи цели на политиката на правителството);
3. връзка между заложените в проекта цели, планираните за изпълнение дейности и очаквани резултати;
4. връзка между резултата и размера на разходите, необходими за постигането му (реалистичност на заложеното финансиране);
5. капацитет на организацията да изпълни проекта, съобразно проектното предложение и в посочените срокове;
6. принос за икономическото развитие на национално, регионално или местно ниво;
7. принос за намаляване на различията на национално, регионално и местно ниво;
8. принос за подобряването на жизнената среда на национално, регионално и местно ниво;
9. добавена стойност от изпълнението на заложените дейности като социално въздействие;
10. качествено подобрение на конкретна дейност или услуга, предмет на финансирането.
11. генериране на заетост
На конкретни въпроси, свързани с подготовката на документацията кметовете ще разчитат на Дирекция „Финанси на общините“ в МФ.