„Министерството на отбраната полага всички усилия да бъде преодоляно огромното забавяне в процеса на модернизация на авиобаза Граф Игнатиево и през 2024 г. базата да получи сертификат от американската страна, за да може да приеме самолетите F-16 BLOCK 70.“ Това каза днес министърът на отбраната Димитър Стоянов, който инспектира на място строително-монтажните работи.
Министър Стоянов припомни, че самолетът F-16 BLOCK 70 е определен за основен боен самолет на българските Военновъздушни сили през 2018 г. Договорът за модернизация на летището е сключен през август 2019 г., но до есента на 2022 г. не е била открита нито една строителна площадка. „Забавянето е повече от 3 години, които няма как да бъдат наваксани за три или шест месеца, но полагаме всички усилия тези срокове да бъдат съкратени“, подчерта министър Стоянов.
Сред причините за забавянето на модернизацията са: сключените договори от 2020 и 2021 г. на инженеринг – проектиране и строителство чрез директно възлагане; сто процента авансови плащания (по този начин са раздадени около 202 милиона лева); неточност при определяне на параметрите на заданието, в резултат на което строително-монтажните работи са в пъти завишени спрямо очакваните при възлагането на договорите. Министър Стоянов даде пример за възложен през 2020 г. договор с авансово платени 300 000 лв., като след извършено проектиране фирмата е представила сметка за 10 млн. лв. Този договор ще бъде прекратен.
Той представи пред медии предприетите до момента действия: „Първата строителна площадка беше открита през октомври 2022 г., като до момента има сключени 36 договора. От октомври до сега са открити 16 строителни площадки, като предстои откриването на още 21. За девет обекта предстоят обществени поръчки“, съобщи още министър Стоянов. При процедурите, които откриваме, търсим конкурентност и възможно най-ниски цени. Залагаме 30% авансово плащане с банкова гаранция“, акцентира министърът на отбраната.
„Първите два самолета F-16 се очаква да пристигнат в България в началото на 2025 г. Ако инфраструктурата не е построена и преминала сертификация, самолетите ще останат в САЩ и ние ще плащаме допълнително за това, че те обслужват нашите самолети и ги поддържат в оперативна готовност. Надявам се да не се стигне до там и затова искаме процесите да бъдат ускорени”, каза министър Стоянов. Той припомни, че ако договорът беше изпълнен според първоначално заложените срокове, първите самолети трябваше да бъдат в България през февруари – март 2023 г. При настоящата ситуация страната ни нямаше да е готова за приемането им.
На заседание на работната група за координиране на инфраструктурните проекти министър Стоянов се запозна с хода на строителните работи в авиобаза Граф Игнатиево. Основните дейности включват модернизиране на пистата за излитане и кацане, като се предвижда общата използваема от самолетите дължина да бъде увеличена. По цялата дължина се изгражда ново наземно осветление. Работи се и по разширяване на пътеката за рулиране и по изграждане на площадка за самолети-цистерни.
В отговор на журналистически въпрос за помощта, която България оказва при справянето с последиците от голямото земетресение в Турция, министър Стоянов заяви: „За осигуряване на въздушен транспорт до Турция можем да извършим толкова полета, колкото са необходими. Самолети „Спартан“ летяха в понеделник, летяха и вчера. Имаме готовност да осигурим и Министерството на здравеопазването, и БЧК, и аварийния отряд на Столична община“. Той съобщи, че към момента няма нови искания за полети. Очаква се с един или два полета на 11 февруари да бъде извършена ротация на част от спасителите.