Бетонният мост в Пловдив ще бъде затворен през лятото за рехабилитация. За това министърът на транспорта Христо Алексиев. Той участва в проведената в Областната администрация дискусия около реализацията на транспортните проекти в града. В нея участваха областният управител Ангел Стоев, кметът на Пловдив Здравко Димитров и на други общини от областта.
"Избрано е обновлението на моста да бъде през лятото, тъй като тогава трафикът в Пловдив е по-малък. Той няма да се бута", обясни министърът. Дейностите около него ще продължат около 4 месеца. Така съоръжението ще отговаря на съвременните изисквания и под него ще минават без проблеми високоскоростни влакове.
Христо Алексиев каза още, че са осигурени и 200 милиона лева за повдигането на жп линията край бул. "Копривщица". Средствата за по новата оперативна програма "Транспорт". Проектът е е втори етап от жп възел "Пловдив". За него ще бъде необходимо съфинансиране от държавата между 20% и 40%. До края на годината може да бъде избран изпълнител за мащабния инфраструктурен проект.
Той включва двойна жп линия на второто ниво, както и нов железен мост за влакове. Предстои да бъдат премахнати прелезите. Община Пловдив ще трябва да изгради пътната инфраструктура, а също и да облагороди долните пространства.
Христо Алексиев добави, че до средата на 2024 година ще приключи изграждането на пробива под Централна гара-Пловдив, както и модернизацията на жп възела. Двата проекта ще струват общо 600-700 млн. лева.
"Обсъдихме и реализацията на градската железница в Пловдив. Ще бъде създадено координиращо звено между всички институции, за да може по-бързо да се развиват проектите", поясни Алексиев. Той добави, че бурното развитие на Пловдив през последните години е довело до големи задръствания в града и те могат да бъдат решение с реализацията на транспортните проекти. Според него Пловдив ще бъде първият сред градовете у нас със своя железница.
„Правилното планиране на транспортната инфраструктура е от ключово значение. С увеличаване на населението и инвестициите в Пловдив се увеличават и проблемите. Всеки ден на хората им се налага да пътуват два часа до работа и обратно. Този проблем може да бъде решен с градската железница като вътрешноградски транспорт, така и като довеждащ транспорт. Надявам се, че Пловдив ще бъде първият град в България, който ще развие железницата като вътрешен градски транспорт. Изграждането на интермодалния терминал в града е един от примерите за ползите от железопътния транспорт. Терминалът вече генерира 4 пъти повече трафик от прогнозирания в началото. През миналата година в интермодалния терминал, на влакове са качени 50 000 камиона, което води до намаляване на замърсяването, облекчаване на трафика и съхраняване на пътната инфраструктура“, посочи вицепремиерът Христо Алексиев. Той отбеляза, че до един месец, заедно с местната власт, трябва да бъдат определени местата на допълнителните жп спирки, които ще осигурят обслужването на пътникопотока и свързаност с индустриалните зони.
Областният управител на област Пловдив Ангел Стоев заяви, че по време на срещата е договорено да бъде сформирана работна група, с участието на представители от държавните структури и местните власти. Основната задача на експертите е да координират действията на ангажираните държавни структури, така че всички процеси по реализирането на градската железница да се случват по-бързо.
„В момента се подготвя документацията за избор на проектант за участъка от жп гара Пловдив до жп гара Филипово и избор на проектант и строител за участъците от жп гара Филипово до жп гара Скутаре. Дейностите са в обхвата на проект „Развитие на железопътен възел Пловдив, Фаза 2“, включен в Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Проектът е на стойност 198 млн. лв. и е предвиден за изпълнение по приоритет 4 „Интермодалност в градска среда“ на Програмата“, заяви Христо Алексиев. Той посочи още, че модернизацията на тази железопътна отсечка ще позволи движение на влаковете с до 160 км/ч. Проектът включва построяването на нови железопътни мостове в междугарията и над река Марица. Ще бъдат изградени нови железопътни и пътни надлези/подлези, както и нови спирки с пресичане на две нива. Това ще осигури безконфликтното пресичане на бул. „Копривщица“ с три други булеварда – „Пещерско шосе“, „Свобода“ и „6-ти септември“. Предвидено е и внедряване на ERTMS система за сигнализация и телекомуникации, което ще повиши безопасността на превозите и ще даде по-високо качество на услугите.
„Подготвя се и документацията за избор на проектант за изпълнение на проекта за връзка между жп гара Крумово и летище Пловдив. Този проект е на стойност 44 млн. лв. и също е включен в Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г., като предвидената скорост на влаковете по този участък е 80 км/ч.“, каза още вицепремиерът Христо Алексиев, като изтъкна че жп връзката с летище Пловдив е от съществено значение за развитието на аерогарата и региона.