По време на сезонните намаления недобросъвестни търговци често заблуждават потребителите за стоките, които се продават с отстъпки. Понякога намалението важи само за определени видове артикули или за единични бройки от някои стоки в целия магазин, но посланието на витрината оставя впечатлението, че то се отнася за всички артикули в него.
„Прилага се следният трик – пишат намаление, хората си мислят, че то важи за целия обект, влизат и вътре виждат 3-4 артикула с отстъпка, която понякога не е много голяма. Друг път става дума, например за дрехи от много стари колекции или вече амортизирани заради това, че дълго време са стояли в обекта, пробвани са, а понякога дори са минали през химическо чистене. Когато потребителят разгледа намалените стоки и не му хареса нито една от тях, той започва да преглежда и останалите в обекта и е много голям рискът, вече влезли в магазина, да си купи нещо, което не е планирал“, разказа по „Хоризонт“ на БНР Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Тя обясни, че когато в кампанията са включени само част от артикулите, те трябва да бъдат оповестени на самата витрина – там, където са посочени всички условия на намалението, както и да бъдат отделени от останалите стоки в обекта.
„Практиката показва, че дори има случаи, в които в дадения търговски обект стоката е продавана на определена цена и след съобщението за намаление с някакъв процент, тя е по-скъпа от старата си, редовна цена. За подобни ситуации съобщават наблюдателни потребители, които са си харесали даден артикул и са проследили през времето как се движи цената му – най-вече в случаите, в които очакват предварително известни кампании за отстъпки като Черния петък и сезонните намаления“, посочи още Руменова. „Получава се така, защото некоректни търговци разчитат на маркетинговия трик да обявят намаление и при вземането на решение за покупка хората да гледат процента на отстъпката, а не цената, която реално ще платят“, коментира тя.
Руменова разясни и защо по закон едно намаление не може да е по-дълго от един месец: „Защото тогава цената ще бъде регулярна, не намалена. А именно съобщението за намаление е това, с което потребителите биват привличани. Много пъти хората се интересуват и защо намалението не може да е по-кратко от един ден. Това е така, защото трябва да се даде реална възможност на потребителите да се възползват от него. А не да се направи широка и шумна реклама и те, я обърнали внимание на периода на намалението, я – не, търговецът – я го посочил, я – не, да посетят обекта и когато установят, че кампанията е била за 2 часа, например, и вече е свършила, пак стигаме до познатата хипотеза, в която те все ще си купят нещо. То в повечето случаи ще се окаже неизгодно за тях, защото това ще бъде импулсивна покупка, защото те изобщо няма да са проучили пазара за този вид стоки и т.н.“, завърши тя.