Днес Провославната църква в България празнува  Неделя Сиропустна (Сирни заговезни).

За последно се ядат млечни храни и от следващия ден се запоства,

т.е. започва Великият пост (общо 48 дена до Велика събота). Вечерта се заговява (започва говението), като всички вярващи се опрощават взаимно, защото Иисус Христос е поставил условие: за да получим прошка от Бог, първо ние трябва да простим на другите хора.

На Неделя Сиропусна се припомня Евангелското четиво:

"Защото, ако простите на човеците съгрешенията им, и вам ще прости Небесният ви Отец; ако ли не простите на човеците съгрешенията им, и вашият Отец няма да прости съгрешенията ви" (Мат. 6:14-15).

Затова традицията изисква всеки да поиска прошка от хората около себе си

- близки и познати - за огорченията и обидите, които волно или неволно им е причинил, както и сам да потърси в себе си сили да прости на тези, които са го наранили.

На Неделя Сиропустна в храмовете християните се събират за вечерна служба,

след която взаимно се опрощават, като всички - духовници и миряни - си искат един от друг прошка и взаимно си прощават всичко сторено с дума, с дело или с мисъл.

 Хорага извършват ха̀мкане. Това   е български народен обичай, свързан с празника Сирни Заговезни.

На червен конец се завръзва и се спуска от тавана – парче бяла халва, варено яйце и въглен. Най-възрастният мъж в семейството завърта конеца и всеки член на семейството около трапезата се опитва да хване халвата или яйцето само с уста без да ползва ръце. Веднага след хамкането конецът се пали, като се нарича последователно на всеки от присъстващите и според това как гори се гадае за здраве.

В някои райони на България чрез паленето на конеца се гадае и за бъдещата реколта, плодовитостта на добитъка или за предстояща женитба. В Ловешко конецът се поставя на гредата на тавана или се заравя в нивата. В други случаи се поставя пред домашната икона за здраве. Яйцето или въглена в някои случаи го слагат в ярема на добитъка за здраве.[1] След това всеки член на семейството иска прошка от останалите. Всички приемат прошката, забравят за лошите случки и отменят всички наказания и лоши мисли.