С наближаването на Великденските празници започват да се появяват характерни за тези дни изделия – козунаци, предварително боядисани яйца, тематични шоколадови фигурки. Макар да се предлагат за първи път тази година, етикетите им вече са цветни, с отстъпки средно от 15-20%.

Съвсем резонно можем да се запитаме дали тези намаления са реални или фиктивни, предупреждават от онлайн платформата „Ние, потребителите“.  

„Ключовата дума при пазаруването за празниците е „промоции“. Въпросът обаче е дали стоката изобщо някога е била продавана известен период от време на редовна цена или е пусната за първи път и търговецът е решил да постави една стара цена, която никога не е била прилагана в неговия обект, да посочи привлекателен процент намаление и новата цена, която може да се окаже, че не е чак толкова изгодна при съпоставка с налични предложения на други места“, коментира пред БНР основателят на проекта Габриела Руменова. 

Експертът отбеляза, че в световен мащаб промоциите са един от инструментите на специалистите по интегрирани маркетингови комуникации за въвеждане и утвърждаване на нова марка, продукт, услуга. „Идеята е хората за бъдат запознати, привлечени и подтикнати да закупят продукта с предимство пред останалите. За целта се включва и този метод – „промоции“, обясни тя, като подчерта, че в България терминът се прилага в по-широк смисъл. „В резултат на дългогодишни търговски практики, за потребителите у нас той означава намаление, а в потребителското законодателство отговаря на описанието на „способите за продажба“. Именно затова ние считаме, че и при тези акции за отстъпки трябва да се спазват всички законови изисквания, които важат при кампаниите за намаления. Когато на този принцип се предлагат стоки и те са хранителни и бързо развалящи се, преди това трябва да са продавани на редовна цена поне 7 дни“, посочи Руменова. 

Дали са истински намаленията трябва да може да установи Комисията за защита на потребителите, като изиска документи - кога стоката е пусната за продажба, на какви цени и как са се движели тези цени във времето. Потребителите обаче също е полезно да правят своите проучвания, защото дори намалението да е реално, няма гаранция, че това е най-ниската цена на пазара в момента за тази стока, подчерта тя. И добави, че дори след намалението, крайната цена може да е по-висока от тази, която ни предлага друг търговец в друг обект за същото нещо. 

„Подобни стоки са с известна „добавена стойност“ от емоционална гледна точка, защото са предназначени да донесат радост, особено на по-малките. Въпреки това, да не се поддаваме на този маркетингов трик и да разгледаме дали тези същите или алтернативни на тях изделия не се предлагат на други места при по-изгодни условия. Също така – при избора ни да не бъде единствен критерий обявеното съобщение за намаление“, препоръча още Руменова.