Общинските съветници от „Алтернатива за Пловдив“ организираха Кръгла маса на тема „Хаосът по улиците в Пловдив“. Участие в срещата взеха Диана Русинова - експерт по пътна безопасност, основател и председател на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП), Ангел Попов – бивш зам.-министър на транспорта, Николай Попов – представител на Българска асоциация за интелигентни транспортни системи, Тенчо Тенев – бивш началник на КАТ София и инж. Александър Държиков – председател на Общински съвет – Пловдив. Въпреки, че беше поканен, заместник-кметът по транспорт Тодор Чонов не присъства на кръглата маса и не изпрати представители на Община Пловдив.
Председателят на групата съветници - Николай Радев обясни целта на събитието – да се набележат проблемите, водещи до невъзможния трафик в Пловдив и зачестили ПТП с жертви и ранени, както и конкретни мерки за разрешаването им.
Общинският съветник Тодор Стоилов запозна присъстващите с данни от последни проучвания, които сочат, че наред с презастрояването, огромните задръствания по улиците и последиците от това, са нещата, които притеснява пловдивчани най-много. Той отбеляза ролята на нереализираните все още инфраструктурни обекти, които все още са в процес на работа и имат сериозен дял в проблема с трафика. „Имаме и провалени транспортен проект – липсва софтуер, водят се съдебни битки с фирмата изпълнител. Всичко това ни води до задънена улица“, категоричен е Стоилов.
Експертът Диана Русинова отбеляза, че за разлика от повечето големи градове, Пловдив има изработен Генерален план за организация на движението по пътищата. Липсва обаче Транспортен модел, а той е нужен, за да бъдат набелязани отделните зони (зони за образователна нужда, зони за медицина и здравеопазване, жилищни зони и т.н.) и така може да бъде изградена краткосрочната и дългосрочната визия за града. „Транспортният модел се изготвя изключително сложно, но за сметка на това се прави с дългосрочна перспектива, защото който и да управлява общината, той ще бъде длъжен да се съобразява с него да се приеме, че това е визията за развитието на транспорта в този град. Но тази визия трябва да бъде съобразена и с вижданията на гражданите, живущи в Пловдив“, обясни още тя.
Русинова обърна внимание и на начин за превенция на пътно-транспортния травматизъм. Европейският център за транспортни политики, съвместно с Пътна полиция – Пловдив, разработват напълно безвъзмездно карта на ПТП, по подобие на вече създадена подобна в Столична община. По нейни думи, Пътна полиция – Пловдив имат изключително богата информация за всички видове произшествия – от леки, до тежки, които са регистрирани в системата на МВР, за периода от 2012г. до момента. Затруднение срещат с факта, че тези ПТП не са геореферирани. Тя обясни и начинът на създаване и на работа с такава карта – с различна иконка се обозначават различните произшествия, а с различен цвят – различните години. Когато се насложи всичко това на картата, се наблюдават зависимостите и броя инциденти на дадено място.
Експертът по пътна безопасност посочи, че благодарение на Директива 2008/96/ЕО относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури, в ЕС са намалели жертвите по пътищата с около 5 хиляди. „Директивата дава възможност нашата държава да изработи законодателство за безопасността на инфраструктурата. Така се отваря вратата за провеждане на инспекции и одити за пътна безопасност на пътищата и в това число в населените места“, обясни Русинова. Тя конкретизира, че одитите се правят на ниво проект и така експертът може да види грешките и недостатъците още от самото начало, докато инспекциите се правят на вече съществуващите пътища.
Николай Попов от Българска асоциация за интелигентни транспортни системи посочи, че на Пловдив са нужни освен дългосрочни и краткосрочни мерки, незабавни такива. Според него, имайки предвид, че трафикът е много динамичен, се налага постоянно актуализиране на организацията на движение на кръстовищата (със светофарни уредби и такива, които не са светлинно регулирани). Друга мярка е разделение на левите завои, което може да се случи още сега. Експертът препоръча спешно да се съберат данни за натоварването на трафика в Пловдив и на тяхна база да бъде изготвен анализ. Относно пешеходците, според него е удачен вариант да се въведат бутони за пешеходните светофари. Попов заяви, че е изключително важно е да се намери баланс между всички участници в движението.
Присъстващите единодушно отбелязаха, че кадровата обезпеченост на всички нива е ключова. Необходими са можещи, мотивирани, обучени хора, които имат хъс и желание да преборят проблема с трафика.
Дългогодишният началник на КАТ – София, Тенчо Тенев, съобщи тревожни данни за ръст на жертвите и пострадалите от катастрофи в Пловдив от на годината. До днес загиналите са 12, а ранените 240. За същия период през 2022 г., жертвите са 9, а ранените 239. Спрямо 2021г., ръстът на жертвите е с 40 души повече.
Доц. д-р Атанас Баташки от „Алтернатива за Пловдив“ заяви, че ежедневно вижда резултата от войната на пътя в болницата, в която работи. Той вижда като проблем и факта, че не се работи срещу посттравматичния стрес на пострадалите при пътни инциденти. Важно да има социализация за тях и предприети действия от община и държава.
Инж. Александър Държиков подкрепи идеята на съветниците от „Алтернатива за Пловдив“ за провеждането на дискусията по този важен проблем на града. Той самият е имал участие в изработването на Генералния план на Пловдив от 2012г. Според него е важно от общинската администрация да намират правилните решения.
Бившият транспортен зам.-министър Ангел Попов сподели своето виждане, че ниските емисионни зони са бъдещето и трябва да бъдат въведени добрите европейски практики и у нас.
Общинските съветници от „Алтернатива за Пловдив“ бяха категорични, че тази кръгла маса е началната стъпка в борбата за облекчаване на трафика и намаляване на пътно-транспортните произшествия. Предстои да бъдат предложени мерки, които да залегнат като решения на Общински съвет – Пловдив, както и да бъдат извървяни и останалите стъпки, начертани днес.