Навлизаме в сезона на събитията на открито, на които традиционно на временни сергии и павилиони се предлагат храни и напитки, най-често от пристигащи от други населени места търговци, които нямат за цел с лоялно поведение да създадат свои постоянни клиенти сред местното население или сред гостуващите за кратко от други места посетители. Това крие рискове за потребителите.

Представители на онлайн платформата „Ние, потребителите“ посетиха наскоро подобно събитие с проучвателна цел.

По време на фестивала е имало десетки временни обекти, на които са се продавали приготвяни на място храни за бърза консумация като скара, палачинки, понички и други, както и наливни бира и други алкохолни напитки. Предлагали са се и различни пакетирани и насипни захарни изделия, вино, месо и други продукти собствено производство, сувенири, детски играчки, разказва пред OFFNews създателят на „Ние, потребителите" Габриела Руменова.

На всички павилиони за кебапчета, кюфтета, пържоли и пр. е липсвала информация за производителя и продавача, което възпрепятства потребителя да се увери в надеждността на продукта, както и да предяви иск за обезщетение в случай на неразположение след консумация. При запитване някои от продавачите любезно обясняват от къде са и на коя фирма са продуктите. Това обаче не отменя задължението на търговеца да постави на видно място информация за произхода, грамажа и цената на стоката и клиентът да може да се запознае с нея, да я провери и с оглед резултатите от проверката да обмисли финансовия и най-вече здравен риск, преди да вземе решение за покупката, коментира Руменова.

Именно такъв проблем е възникнал около покупката на пържени картофи. След като заплатил 6 лв. за порцията и установил зелени петна по тях, клиент попитал на павилиона кой е шефът, а отговорът на продавача бил, че няма и предложил да му върне парите. Въпросът обаче е, че при картофите зелените петна са признак на опасни токсини и реален риск за здравето.

Друга група проблеми са били свързани с икономическите интереси на потребителите. В много от случаите не са били посочени цени и количество за предлаганите за продажба стоки, което създава предпоставки търговците да ги определят в движение, според външния вид на клиента и очакванията за неговата платежоспособност.

На други места пък е имало поправени стари цени, върху които са били написани нови, по-високи. Например, 100 гр. локум е поскъпнал от 2 лв. на 3 лв., а 15 бр. казанлъшки понички са скочили от 7,50 лв. на 8 лв. Има и търговци, които са посочили само цената, но не е ясно за какво количество се е отнасяла и така потребителят няма как да направи сравнение по този показател с останалите предложения.

На въпрос на OFFNews трябва ли да има мерител при продажбата на наливен алкохол от „Ние, потребителите" посочват, че търговецът е длъжен да предостави точното количество за обявената цена и поради това в повечето заведенията се ползват такива мерки.

Ако количеството е по-малко, трябва да се сезира Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, която след установяване на такъв факт може да сезира Комисията за защита на потребителите за прилагане на компетенциите и относно нелоялните търговски практики. Проблемът в подобни случаи е, че такива мероприятия обикновено се провеждат за много кратко време и в празнични дни, когато в общия случай контролните органи не работят.

Свидетели сме на примери, в които в неработни дни се извършват не чак толкова належащи проверки и затова трябва да се помисли дали да се извършва предварителен преглед за предстоящи събития и там да се изпращат екипи „таен клиент" за осъществяване на ефективен контрол. Освен това, с цел превенция може да се осъществи взаимодействие с общините, на чиито територии се провеждат подобен тип събития и превантивно търговците да бъдат информирани за изискванията, които трябва да спазват, както и че ще бъдат проверявани, предлагат от „Ние, потребителите“.

При липса на информация за производителя и продавача и на нехранителните продукти потребителите могат да имат проблем, ако установят несъответствие, тъй като няма да знаят към кого да се обърнат, за да предявят рекламация, напомнят още от платформата.