В околностите на живописния полски курортен град Миколайки се проведе 79-тото издание на рали Полша. Състезанието бе трети кръг от престижния Европейски рали шам-пионат, както и част от полския национален календар, като в него стартираха 81 екипажа от 22 страни, а
тандемът на АСК „Пловдив“ Георги Гераджиев/Георги Гаджев бе единственият представител от България.
Коментарът на пилота Георги Гераджиев, който записа 90-тия старт в своята кариера, бе следният: „Райд
Полски e едно от най-престижните състезания, на които участвам след световния рали шампионат
през 2003-2004 година. То се характеризира с опасните си бързи и тесни макадамови трасета, които
всяка година изпитват възможностите на пилоти от целия свят. Тази година само в нашата категория
RC4 имаше 26 автомобила! Жестоката истина за това състезание е, че докато не участваш за пръв
път, няма как да знаеш колко трудно е всъщност. Нужен е доста опит и то на трасета като полските,
за да имаш възможност за добро представяне. Затова и нашият план беше да отидем с идеята да
финишираме всички етапи и да натрупаме максимален опит. Но дори и това не се оказа лесно!
За съжаление, нелепа катастрофа с нашия сервизен бус на път за състезанието ни забави и изтощи
допълнително. Специални благодарности към Владислав Ангелов и Збигниев Стец, без чиято помощ
нямаше как да участваме в състезанието заради този инцидент!
Преди старта на рали Полша отидохме на подготвителен тест след само 2 часа сън, но благодарение
на него успяхме да направим настройки на колата, с които да стартираме. Опознаването на специалните етапи бе само в един ден и това допълнително ни затрудни, а тъй като програмата на ралито бе
много сбита, нямахме време да разгледаме видео материалите от етапите, за да нанесем корекции.
Състезанието започна Петък вечерта със супер специалния етап Миколайки Арена 1, където записахме
15-то място в класа ни и 51-во в генералното класиране. В съботния ден започнахме със смесени етапи на
макадам и асфалт. Не може да се опише колко бързо и рисково е състезанието, но напомня на рали
Хърватска в макадамов вариант. Постепенно вдигнахме темпото и по време на вторите минавания
следобед започнахме да влизаме с добър ритъм. Нямах неточности в записките, но постепенно осъзнах,
че за тук е нужен друг вид описване. Всъщност, ако се проследят коментарите на пилоти, участващи за
пръв път на рали Полша, веднага прави впечатление, че всеки се оплаква от записките си.
Това специфично състезание ни "ухапа" при излитане от трасето на СЕ7 Wieliczki 2 с дължина 17.35 км.
Ударихме бала със сено, която силно изкриви преден десен калник и малко по късно в етапа гумата
остана блокирана и изпуснахме завой. Трябваше да рестартираме двигателя отново и да маневрираме,
АСК „Пловдив“
2
за да продължим. Изгубихме около 30-40 сек заради този инцидент, но най-важното е, че след етапа
заедно с навигатора Георги Гаджев успяхме да оправим пораженията и да продължим в състезанието.
Механиците Владимир Бахчеванов, Стефан Итов, Марчин Сведо и Борис Бодуров бяха постоянно заети в
сервиза и благодарение на перфектната им работа бяхме готови за последния ден на ралито, като се
движихме на 21-во място в класа и 48-мо в генералното класиране.
Неделните специални етапи бяха микс от нови и вече ползвани през годините трасета, като този ден
се оказа много по-труден – дълбоки коловози, изненадващи скокове и хлъзгави участъци ни мъчиха през
целия ден. На вторите минавания по трасетата коловозите станаха по-дълбоки и дори имаше риск да
затънем на няколко места!
Благодарение на опита ни през годините успяхме да финишираме благополучно на 19-то място в нашата
категория и 45-то място в генералното класиране от 63 финиширали автомобила. Колата ни Форд
Фиеста Rally4 бе подготвена перфектно и нямахме никакви технически проблеми. Цели 18 участника не
стигнаха до финала на рали Полша 2023 като 13 от тях отпаднаха заради катастрофи. Благодаря на
моя навигатор, на екипа механици, на спонсорите и всички, които стискаха палци за нас на Рали Полша
2023. През следващата година ще се върнем по-подготвени и устремени за успех!“
Това от своя страна каза навигаторът Георги Гаджев: „Райд Полски се оказа изключително интересно
предизвикателство за нас! През цялото време имаше непрестанна динамика – бързи и разнообразни
трасета, коловози, скокове и всякакви други изненади.
Имахме нагласата, че се впускаме в непознато за нас като специфика рали, в което високата скорост по
бързите и тесни макадамови трасета, с които е известно рали Полша, не позволява никакви грешки.
Почти всички катастрофи, които сполетяха някои от екипажите, бяха с доста сериозни щети заради
бързия характер на състезанието.
От друга страна задната стартова позиция и това, че нашият автомобил е с един двигателен мост
още повече затрудняваше задачата ни, особено при вторите минавания по специалните етапи, тъй
като заради многото участници трасетата се изравяха все повече и повече с всеки следващ автомобил.
За първи път виждам толкова брутално дълбоки коловози! Не искам да си представям какво щеше да се
случи, ако предварителната прогноза за валежи се бе оправдала…
Направи ми впечатление високото ниво на организацията, брилянтната пътна книга, която е ориентирът на всеки екипаж за правилното преминаване през маршрута, и изключително сбитата програма
за опознаване на специалните етапи.
Състезанието е доста обемно откъм преходи, а опознаване в рамките на един ден си е истинско физическо и ментално предизвикателство за екипажите, особено за тези, които са за първи път, като нас.
Всякакво отклонение от графика водеше до проблем с описването или с полицията, която дебнеше
навсякъде с радари за скорост. В това отношение ние извадихме късмет, защото освен перипетиите със
сервизния бус, които имахме преди началото на ралито, веднага след края на опознаването пък получих-
АСК „Пловдив“
3
ме повреда в тренировъчния автомобил. Все пак направихме добри записки и моето субективно чувство,
непосредствено преди да стартираме, бе, че можем да им се доверим.
Пилотът ми описа подробно това, което се случи, като мисля, че се справихме по възможно най-добрия
начин! Чувствах се спокоен и уверен с него и нямам търпение да се върнем отново в Полша. Разбира се,
ако може да сме с пълноприводен автомобил и с по-предна стартова позиция би било чудесно!
Използвам възможността да благодаря на Георги за това, че ме въвлече в това приключение, както и на
нашите механици Стефан Итов, Владимир Бахчеванов, Марчин Сведо, Борис Бодуров и д-р Роман Георгиев, без които колата нямаше да е в топ кондиция. Райд Полски 2023 остава един от щастливите ми
спомени!
Първи, с време от 1:34:57.8 ч., завърши латвийският екипаж Мартинс Сескс/Францис Ренарс (Шкода Фабия RS Rally2), следвани от новозеландците Хейдън Падън/Джон Кенард (Хюндай i20 N Rally2), които
изостанаха на +39.6 сек. от победителите. Трети финишира най-добрият екипаж на домакините – Миколай Марчик/Шимон Господарчик (също с Шкода Фабия RS Rally2).