Ограничете влизането в центъра на Пловдив на най-старите автомобили, които замърсяват най-много въздуха. С този съвет се обърнаха Диана Русинова и Ангел Попов към зам.-кметовете на Пловдив Тодор Чонов и Анести Тимчев. Специалистите от Европейския център за транспортни политики представиха резултатите си от изследването, което са провели от 20 до 30 май върху трафика между кръстовищата на булевардите „Васил Априлов“ и „Пещерско шосе“ и на булевардите „Цар Борис Обединител“ и „Шести Септември“ .
От минаващите през центъра на Пловдив моторни превозни средства около 45% са дизелови, 33% бензинови, 15% бензин и втечнен газ и 0.03% електроавтомобили, уточни Русинова.
23 % от колите, движещи са в града са от най-замърсяващите групи.
Електрическите, които са най-екологични пък са едва 0,03 %.
Проучването е проведено във връзка със създаването на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух. Според резултатите доминиращият вид гориво за превозните средства е дизел и няма съществени различия между данните от работен и почивен ден, както и между двете кръстовища.
Всеки ден през бул. "Пещерско шосе" в Пловдив влизат около 15 000 стари автомобила и около 8000 коли с по-висок екологичен клас. През бул."Цар Борис III Обединител" преброените автомобили са 42 984. В почивен ден са съответно - 14 000 и 13 000.
Ангел Попов заяви, че ако бързо се въведат в Пловдив зоните с ниски емисии и се наложи ограничаване на замърсяващите автомобили, това ще се усети много бързо от гражданите, а и ще се повиши и трафикът на градския транспорт. Той поясни, че с ограничаването на тези 23 % от автомобилите, които най-много замърсяват въздуха неговата чистота ще се подобри с около 50 %. Това ще се отрази положително на здравето на хората. Попов уточни, че старите коли няма да се спират от движение, а само ще им бъде отказан достъп до местата с голямо концентрация на пешеходци, като централната градска част на Пловдив.
Зам.-кметът на Пловдив, който отговаря за транспорта Тодор Чонов каза, че общината с нетърпение очаква решение на правителството за законови промени, за да се приеме наредба за санкциониране на големите замърсители. Той добави, че договорът с фирма „Тикси“, която трябва да модернизира електронната система за таксуване в градския транспорт е подписан и местната управа вече работи за линеен график и реална работа. Чонов каза още, че се търсят средства за финансирането на електронната система, след като на последната си сесия общинските съветници взеха решение парите за нея да бъдат пренасочени за довършването на стадион "Христо Ботев".