Измами в социалните мрежи, нелоялни търговски практики и по-ниски цени са основните причини голям дял потребители да избират имитации пред оригиналните стоки. Друга причина са затрудненията, които хората срещат при разпознаването на репликите. Това каза основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в новия епизод на „Марица Подкаст“.
„Оказва се, че не е лесно за потребителите да различават оригиналните от неоригиналните стоки. Наскоро проведено проучване в Европейския съюз показа, че близо 70% от участвалите в него споделят, че не могат да различат оригиналите от репликите. Същевременно около 60% от включилите се в допитването млади потребители признават, че биха си купили съвсем съзнателно фалшива стока, ако тя е по-евтина.“, посочи експертът.
Руменова обърна внимание на това, че ако цената на дадена стока е твърде ниска, то това може да е първият знак, че тя не е оригинална. Затова препоръча, когато се каним да закупим конкретен артикул, да прегледаме сайта на бранда и да видим има ли го и как изглежда там.
„Почти в началото на създаването на платформата получихме оплакване от дама, която си беше закупила от страница в социалната мрежа бельо на световен бранд. Полученото се оказало много лоша имитация.“, препомни тя. И добави: „В този и в много подобни случаи търговецът посочва цени, които са много близки до тези на оригиналите, но пък предоставя грандиозно намаление от порядъка на 70-80%, за да се достигне приемливата и примамлива цена.“ Според нея, това е друг маркер, че най-вероятно не става дума за оритинали, тъй като един голям бранд едва ли ще предложи 80% отстъпка от цената на своите стоки.
Експертът по потребителски права потвърди, че онлайн е много по-лесно да попаднем на стоки ментета. „Фалшивите продукти много по-лесно достигат до потребителите през интернет, тъй като контролът от страна на институциите върху продажбите чрез електронни магазини е много по-труден, а социалните мрежи пък изобщо не попадат в техните правомащия.“, каза още Руменова.