Иван Мараджиев – главен асистент и доктор в Техническия университет – филиал Пловдив дава с научните си разработки повече ефективност на цяла една индустрия. Тази на електрическите превозни средства – от тротинетките до електрическите автомобили и дори дроновете. „С дисертацията си не можех да създам нов електродвитагел. Но исках да направя по-икономични всички тези електрически машини, с които все повече хора ще разполагат", казва той.
Тема на дисертационния му труд с научен ръководител доц. Емил Динков е „Изследване на видове модулации в преобразовател за управление на безчетков постоянно токов двигател, задвижващ превозно средство“. Електродвигателят е обектът, върху който се прилагат тези модулации. За лабораторните си изпитания Иван Мараджиев създава своя мотор-генераторна група. Генераторът в нея създава усилие към двигателя и така се симулира движение по равен път, по наклон и с пълно натоварване. Иначе казано създавахме изкуствено ситуации, които могат да се случат и в действителност, коментира младият учен. „Моят принос е свързан с ефективността. В зависимост от това кога и как се комутират намотките в електродвигателя, може да се постигне по-висок коефициент на полезно действие. Защото по-добре се използва енергията от захранващия източник. Иначе казано електродвигателят сега вече може по-дълго да работи, ползвайки едно и също количество енергия – това беше целта на дисертацията. Ако го отнесем към електромобила, той ще измине по-голямо разстояние с едно зареждане.“ - обяснява гл. ас. д-р Мараджиев. Ученият обаче не се задоволява с това.
Втората част на изследванията му е свързана с работа в генераторен режим. Д-р Мараджиев споделя, че тази част му е била по-интересна. При генераторния режим електрическият двигател вместо да черпи енергия от батерията я зарежда. Да си представим електромобил, който се спуска по наклон. Масата на автомобила го кара да се движи по инерция и машината създава енергия, която трупа в запас за своите си нужди. В разработката си Иван Мараджиев използва прийоми от енергийните преобразователи с двустранно предаване на енергия. Идеята беше следната. При по-ниски обороти в намотките на двигателя се индуцира енергия, която обикновено се губи. „ Най-общо постигнахме връщане на енергия в батерията не само когато електрическото превозно средство се движи по наклон, но също така и при спиране или движение на свободна скорост. Моят научен принос е в това, че създадох една изцяло моя модулация, при която ефективността на системата е много добра.“ - заключава д-р Мараджиев. Тук той скромничи, но е факт, че неговата машина при определени условия дава резултати, които са по-високи от най-добрите в света. И във всички случаи са съизмерими със световните постижения.
Научната разработка е интересна и на част от студентите, които той обучава. Те са най-често от магистърския курс и специално избират неговия предмет. Имало е и бакалаври, които се „запалват“ по темата. Част от изследванията, които прави гл.ас. Д-р Мараджиев, заедно с негов дипломант се прилагат в друг вид електрическа машина – стъпков двигател. Този тип двигатели не се ползва за задвижване на превозни средства, а за позициониране при роботи. Получихме обнадеждаващи резултати, така че може би в близко време роботите ще станат и по-пестеливи откъм електроенергия, заключи ученият.