Работна група между общините и МОСВ ще чисти проблемите с управлението на отпадъците
На среща с министъра на околната среда и водите инж. Петър Димитров и неговите заместници - Ренета Колева и Виктор Атанасов, кметът на Карлово и член на УС на НСОРБ д-р Емил Кабаиванов, заместник-кметовете на Столична община - Иван Василев и на Пловдив – Иван Стоянов, изпълнителният директор на сдружението Силвия Георгиева и експерти запознаха ръководството на ековедомството с някои от най-важните проблеми в процеса на въвеждане на нов модел за определяне на такса „битови отпадъци“.
Темата бе обстойно дискутирана на проведеното в началото на юли заседание на УС на НСОРБ и бе взето решение да се настоява за среща с МОСВ, тъй като с целия процес по трансформация на системите за управление на отпадъците засега са ангажирани с реални действия единствено общините. Д-р Кабаиванов запозна министъра с идентифицираните от специалистите в общините проблеми, част от които са свързани с осъществяването на контрол върху работата на всички ангажирани структури, а друга част изискват законодателни промени. Предварителните разчети показват, че има реален риск новата ТБО да скочи в пъти, ако не заработят ефективно системите за разделно събиране на отпадъци, които са ангажимент на тесен кръг специализирани фирми.
За да изискваме от хората да събират разделно и да ограничат изхвърлянето на смесен битов отпадък, трябва да им бъде предоставена реална възможност да изхвърлят годните за рециклиране отпадъци, подчертаха представителите на общините. Засега в повечето общини в страната администрациите срещат отпор от страна на лицензираните дружества за поставяне на повече цветни съдове за разделно събиране, за по-често извозване и за информационни кампании сред гражданите за ползите от рециклиране. За тази си дейност те получават възнаграждение, което е респектиращо по обем, в сравнение с близо 780-те милиона лева годишно, с които всички 265 общини почистват територията на страната. За много пропуски в работата по разделно събиране, трупани с години, сподели заместник-министър Виктор Атанасов, но досега констатираните нередности са подминавани и липсва системно наблюдение на процесите, допълни той.
Освен разширяване на системите за разделно събиране сериозно би облекчило тежестта върху гражданите и пълноценното въвеждане на депозитната система. Сред сериозните проблеми, които спъват работата по места, са и дефицитите на информационните системи за докладване на количествата отпадъци, поддържани от централните органи. От сериозно преразглеждане се нуждаят и системите за контрол на всички нива. Ръководството на НСОРБ настоява изискванията към работата на кметовете и общинските структури да са обезпечени и с допълване на наказателни разпоредби в ЗУО, като им бъдат предоставени правомощия да установяват и налагат наказания при неспазване на правилата.
Общините работят не само по разчетите за таксите, но паралелно с това преразглеждат всички процеси, свързани с управлението на отпадъците, подчерта изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева. Обстойният анализ на системите оголва проблеми, които десетилетия са били „замитани под килима“ и в по-голямата си част те са свързани с правомощията на МОСВ.
За много от проблемите министерството също има наблюдения и в подготвяните промени на ЗУО ще бъде направен опит поне част от тях да бъдат изчистени. НСОРБ активно ще съдейства в този процес с подготвени текстове за изменения в законодателството. По предложение на кмета на Карлово, МОСВ пое ангажимент да бъде сформирана съвместна работна група, която още в хода на експертните обсъждания да потърси работещи механизми за основните пречки пред регулирането на системата.
Заместник-кметовете на Пловдив и Столична община дадоха и множество конкретни примери, илюстриращи невъзможността да бъдат прилагани действащи европейски практики, заради пропуски в уредбата у нас или занижен контрол. Обърнато бе внимание, че основно оправдание на частните структури, на които по законодателен път са предоставени права и задължения по управление на отпадъците, е недостатъчното финансиране. В същото време по отношение на възлаганите на общините отговорности, факторът ресурсна осигуреност рядко бива вземан под внимание. Неизпълнението на задълженията на всяка от страните в подобен взаимообвързан процес, допълнително натоварва работата на изрядния партньор и на много места в страната именно общините запълват празнотите в работата на други структури.
Проблемите, поставени от общините са сериозни, категоричен бе министърът на околната среда и водите Петър Димитров и според него тяхното решаване не търпи отлагане. Според министър Димитров, при наличието на консолидирана позиция на общините, темата изисква широк обществен дебат.
Договорено бе НСОРБ да изпрати още следващата седмица конкретни предложения за законови промени, а МОСВ от своя страна да предостави подготвяния проект на ЗИД, за да бъде оптимизирана работата на експертите в бъдещата работна група. Тя ще изготви съвместно както предложения за законодателни промени, така и текстове за изменение на подзаконовата нормативна рамка. Постигнато бе разбиране, че в следващия етап от преговорите по въвеждането на новия модел за управление на отпадъците ще бъде преодолян и дългогодишния подход – „нашите проблеми“ и „вашите проблеми“. Съществува разбиране за важността на предстоящите процеси от гледна точка на обществото и именно затова УС на НСОРБ апелира държавата да не абдикира от разговора с гражданите, на които трябва откровено да бъде казано, че новите екологични изисквания няма да бъдат постигнати лесно и ще струват скъпо. „Виждаме много сериозен национален проблем и затова навреме алармираме“, каза в края на срещата кметът на Карлово и член на УС на НСОРБ Емил Кабаиванов.