Второто изложение на ретро и класически автомобили „Диоклецианополис“ 2024 в град Хисаря събра на едно място почитатели на автомобилната класика и ретро возилата. Събитието, което се проведе през последния ден на август, привлече вниманието на гости и жители на курортния град с разнообразието от автомобили, носещи духа на минали епохи. Над 100 автентични и реставрирани коли и мотори, разпределени в три категории, според датата на производство и уникалността им представиха историята на автомобилостроенето във впечатляващото изложение, реализирано от Автомобилен спортен ретро клуб - Пловдив и Община Хисаря.
Пред „Колонадата“ в парк „Момина сълза“ в града колекционери и ентусиасти представиха разнообразието сред ретро автомобилите. Сред колите можеха да се видят модели от миналия век, но и нови, които рядко ще срещнем по шосетата на страната. Всяка от тях носи своята история, а собствениците с гордост разказваха за реставрационния процес и усилията, вложени в поддържането на техните „четириколесни съкровища“.
Сред моделите впечатляваха култови модели на Mercedes-Benz, Ford и Volkswagen, но вниманието спечелиха и соцкласики като Трабант, Варшава и Волга. Множество любопитни погледи привлякоха и по-рядко срещани автомобили и мотоциклети, като розовият трабант с мигли. Ретро автомобилите бяха демонстрирани и в движение, което добави още повече емоции към събитието.
„Изложението на ретро автомобили в Хисаря се превръща в традиционно събитие, което вярвам ще привлича все по-голям интерес с всяко свое издание. Истински празник за всички почитатели на историята и автомобилите! Автомобили, не просто превозни средства, а свидетели на времето, символи на стил и майсторство. Благодаря на всички участници, които споделиха тази страст и направиха деня незабравим! Уверена съм, че следващите изложения в Хисаря ще бъдат още по-впечатляващи.“, коментира кметът на общината Ива Вълчева, която откри изложението, а по- късно през деня връчи и наградите.
Сред класиките, произведени преди 1965 година на първо място бе класиран Ford Zephyr със собственик Тодор Милков, на второ място –полската класика Варшава на Георги Сарандалиев и на трето - първият съветски автомобил, влязъл в серийно производство - Москвич 401 на Емил Петров.
Сред тези произведени до 1980 година на първо място бе отличен Fiat 127 на Ивелин Маринов, втората награда бе за Ford Granada на Георги Иванов, а третата позиция бе за Renault 16TS на Христо Бабачев
В по-близките времена - до 1994 на първо място бе класиран Mercedes Benz SL 560 на Деян Близнаков, втори е Volkswagen T2 на Димитър Врачев и на трето BMW на Боряна Радева .
В категория „Екзотични“ надпреварата спечели Георги Христозов с Porsche 911, на второ място бе Радослав Мишин с Maserati и третата награда бе за Николай Атанасов с легендарният Trabant 61. При мотоциклетите призовете получиха Антон Димитров с Балкан 250, втори стана Георги Гайтански с Балкан МК 50 и на трето място Димитър Врачев с NSU.