Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред социалните партньори от Отрасловия съвет по образованието в МОН.
Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес у учениците, резултатите при желание от страна на ученика и по преценка на учителя ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво, допълни той.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така ще се постави и фокус върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми като Енергия, Зелена енергия, Парников ефект, Озонова дупка, Рециклиране, и учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
Наред с това МОН ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания, каза още министър Цоков.
По време на заседанието на Отрасловия съвет бяха представени данни за началото на новата учебна година. Всички училища и детски градини да подсигурени с учебни комплекти. За началото на учебната 2024/ 2025 година на образователните институции са доставени над 9 500 000 броя познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата. За тях бяха отпуснати 122 млн. лв, като за първи път бяха включени и над 300 000 ученици от 8. до 12. клас.
Беше отчетено също, че към 15.09.2024 г. системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти. Няма постъпила информация за недостиг на учители, като и в момента тече процесът по заемане на работни места.
По данни, подадени от регионалните управления на образованието, общо за страната свободните места са 0,3 % от всички учителски позиции. От общия брой на педагогически специалисти на възраст до 35 години включително е 13 889, което е 15%.
По време на заседанието бяха обсъдени и възможностите за увеличение на работната заплата в системата. Министър Галин Цоков изказа благодарност към социалните партньори за ползотворната съвместна работа и добрия диалог, а те от своя страна изразиха удовлетвореност от спокойствието в системата.
От социалните партньори участие в Отрасловия съвет взеха председателят на Синдиката на българските учители – д-р Янка Такева, д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, Аспарух Томов, председател на Независим учителски синдикат, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и Петя Йосифова – зам.-председател на Съюза, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование и зам.-председателят Иванка Харбалиева, представител на Българска асоциация на частните училища и др. От МОН на заседанието на Отрасловия съвет присъстваха също зам.-министър Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, главният секретар Любомир Йосифов, директори на дирекции и експерти.