Броени дни ни делят от началото на Международни фотографски срещи 2024 "Цвят – Реалност – Въображение". Артистичен директор и куратор е доц. д-р Никола Лаутлиев. Фестивалът в Пловдив е ежегодно международно събитие, което има амбицията да показва актуални тенденции в съвременното фотографско изкуство, с акцент към фотографската култура и нейните изразни средства.
Темата за 2024 година, „Colour, Reality, Imagination“, предлага действена концепция, насочена към взаимодействието между реалността и въображението в създаването на визуални образи. Как фотографията продължава да еволюира и трансформира езика на съвременното изкуство в контекста на бързите социални и технологични промени. Събитието отваря пространство за важни дискусии, свързани с промяната в нашето мислене за фотографията и нейното място в дигиталната среда на ежедневната комуникация. Как съвременната култура на образа реагира на предизвикателствата на постмодерната фотография? Това е сред ключовите въпроси, които фестивалът поставя, с акцент върху образователния аспект и анализ на текущите тенденции в съвременното визуално изкуство.
Официалното откриване е на 11 октомври, петък от 18:00ч. в Градска художествена галерия „Капана", ул. „Райко Даскалов“ № 29.
Една от ключовите фигури на тазгодишните пловдивски фотографски срещи е Кортни Рой, канадска фотографка, утвърдила се със своите кинематографични и саркастични творби, известни с коментара си за човешката идентичност и социалните роли. Учи в университета за изкуства и дизайн „Емили Кар“ във Ванкувър, а по-късно във френското „Национално училище за изящни изкуства“ в Париж. Изложбата й, озаглавена „Туристът“, ще бъде представена в първия етаж на Градската художествена галерия „Капана“. Тази серия е поредица от изображения, в които Рой изследва клишетата, свързани с туристическите фотографии, използвайки хумор и гротеска, за да представи идеализираните версии на ваканционните спомени. Нейната героиня е гротескната „дама-тигър“ – персонаж, който се лута из света на блясъка и консуматорското удоволствие, търсейки „идеалното аз“. Сред обичайните туристически дестинации са Маями и Канкун. Нейната фотография е комбинация от фина сатира и визуална критика, която открито подлага на съмнение културните наративи за туристическите преживявания.
Фернандо Монтиел Клинт е мексикански фотограф с международно признание, който ще представи своята изложба в Балабановата къща. Неговите творби ще разкрият сюрреалистичния му свят, в който се преплитат природата, науката и космогоничните митове. Клинт, чиято фотография често се движи в граничните зони между реалното и въображаемото, е вдъхновен от разсъжденията върху постчовешката – философска концепция, която изследва бъдещето на човечеството в условията на бързо развиващи се технологии и промени в нашата екологична среда. В центъра на неговите фотографии стои отчуждението на човека от природата. Това е тема, която Клинт разглежда не само като естетически проблем, но и като етична дилема. В своите творби той поставя въпроса: Какво е мястото на човека в свят, където природата все повече се възприема като ресурс, а не като нещо сакрално? Този въпрос е отразен в серията „Златната амфибия“. Сюжетите на Монтиел Клинт са наситени с митологични препратки. Неговите фотографии често създават усещане за едно непознато, магично пространство, в което човешкото и природното съществуват в постоянна хармония и конфронтация.
Ник Ханес е белгиец, съвременен документален фотограф, известен със своята социална критика и разсъжденията си върху глобализацията и урбанизацията. Роден през 1974 г. в Антверпен, Ханес започва кариерата си като фотожурналист, но бързо открива, че документалната фотография предоставя по-дълбоки възможности за изследване на важни обществени теми. Проектът му „Нова столица“, който ще бъде представен на втория етаж на Градската художествена галерия „Временни изложби“, е критично размишление върху урбанизацията и неолибералното градско развитие. В този проект Ханес изследва какви са последиците от изграждането на нови столици в държави като Египет, Казахстан и Индонезия. Представени като лишени от историческа и културна идентичност, тези места създават модел на така наречения „генеричен град“, продукт на капитализмa. Ханес е виртуоз в улавянето на ежедневните, привидно банални моменти, които разказват истории за адаптация, отчуждение и социално напрежение.
Българският фотограф Валерий Пощаров, чиято кариера се развива между Париж и България, ще представи поредицата си „Баща и син“ едновременно дълбоко лична и универсална. Пощаров е известен с изследването на интимните връзки в семейството. Чрез своите фотографии той разкрива нюанси и емоции, които често остават скрити. „Баща и син“ е проект, който започва като портрет на собствените му баща и дядо, държащи се за ръце. Символичен жест, който постепенно се разширява в глобален фотографски проект, включващ мъже от различни култури и държави. Възникват въпроси за наследството, културните традиции и начините, по които семейните връзки се проявяват във времето.
Джулия Фулъртън-Батън е британски фотограф, чието творчество се отличава със своята кинематографична визуализация и задълбочено разказване на истории. Във фотографските си проекти тя използва сложни светлинни схеми, внимателно подбрани локации и сценични постановки. Фулъртън-Батън е известна с това, че чрез работата си пресъздава образи, изпълнени с напрежение и мистицизъм, на границата на реалността. Използва модели от ежедневието, които поставя в необичайни ситуации, създавайки визуални парадокси и сцени, които приканват зрителя да се вгледа по-дълбоко в детайлите.
Последният от шестимата участващи фотографи, Александрос Аврамидис ще представи своя проект „Актуално състояние“, който представлява дългосрочно проучване на съвременна Гърция и нейната социална и културна трансформация през последните години. Аврамидис е известен фоторепортер, носител на наградата „Пулицър“ за своето отразяване на бежанската криза, а фотографиите му документират не само историческите събития, но и малките, но значими промени в ежедневието на хората. Проектът „Актуално състояние“ се фокусира върху тези промени – от политическото и социално напрежение до икономическите предизвикателства, пред които е изправена Гърция.
Фестивалът е подкрепен от Община Пловдив, Министерство на културата, Френски културен институт, Унгарски културен институт, Градска художествена галерия и Общински институт „Старинен Пловдив“