Социално-емоционалното учене е един от най-важните елементи на успешното съвременно обучение. То помага за изграждането на личности, които да бъдат устойчиви и да се справят с предизвикателствата на новото време. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на националната конференция „Стратегии, модели и методи на социално-емоционалното обучение в съвременното образование“.

По думите му изкуственият интелект и технологиите ще навлизат все повече в живота ни, но те няма да могат да изградят човешката личност – да развиват уменията, които са ни необходими, за да работим и да живеем успешно. Именно социално-емоционалното учене развива тези умения и помага за изграждането на позитивната образователна среда. Проф. Цоков цитира редица проучвания, които показват как климатът в образователните институции се подобрява, когато децата изграждат умения за работа в екип, учат се на социална устойчивост и управление на емоциите.

„Този тип учене е важен елемент и за превенция срещу агресията в училище. Всички световни тенденции показват тази свързаност – колкото по-развита е позитивната среда в институциите, колкото по-напреднала е социално-емоционална интелигентност на децата, толкова повече намалява и насилието в училище“, отбеляза той.

Социално-емоционалното учене залага на специфични методи на преподаване – дискусии, проектно-базирано обучение, ролеви игри, преживявания. „Най-големите предимства на този тип обучение са свързани с намаляването на стреса при децата и младежите, изграждането на емоционална устойчивост, повишаване на мотивацията им, което се отразява благоприятно и на академичните постижения на учениците“, подчерта министър Цоков.

По думите му концепцията за социалното и емоционалното учене е свързана и с прякото и прилагане в образователната система. Една от най-важните стъпки затова е включването му в учебните програми. В този контекст министърът припомни, че вчера беше даден символичен старт на нов проект, насочен към създаване на компетентностно ориентирани учебни програми. „ В реформираните учебни програми следва да се внедрят нов тип умения, включително и социални и емоционални“, каза той и допълни, че този тип обучение трябва да се прилага още от ранна детска възраст – да залегне в предучилищното и началното образование.

МОН ще продължи да работи за включване и развитие на този тип обучение в българското образование, включително и за по-добро развитие на уменията на учителите, стана ясно по време на събитието. Като успешна мярка министър Цоков открои програмата „Стъпки заедно“, която за трета поредна година съдейства за създаването на позитивна и безопасна среда в училищата.

По думите му целта на всички тези усилия е в българските училища да се възпитават щастливи и спокойни ученици, за да може образователната система да постигне още по-добри резултати.

Двудневната конференция в Пловдив се организира по програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ на МОН и се реализира съвместно с Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.

Събитието започна с майсторски клас „Социално-емоционално образование“ с лектор Иван Тричков. С лекции след това се включиха началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, председателят на СБУ д.ик.н. Янка Такева и директорът на дирекция „Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие“  в МОН Полина Фетфова.

В срещата участие взеха директорът на дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН Грета Ганчева, директори на центрове за подкрепа на приобщаващото образование, преподаватели от Пловдивския университет, учители и докторанти.