Могат ли самолетите и автомобилите да станат по-леки и по-здрави, ако в материалите, от които са направени се вложат прахови частици, които са отпадък от горенето при топло-електрическа централа? За доцент д-р Боян Дочев – преподавател във факултет „Машиностроене и уредостроене“ в Техническия университет – филиал Пловдив отговорът е еднозначен: да. За най-новата насока в научната работа на факултета доцент д-р Дочев разказва: „Екипът ни експериментира с разработване на нови леки композити. Композитният материал е съставен от матрица, пълнители и различни уякчаващи фазери. Сега работим върху композити на полимерна основа. Спрели сме се на три вида смоли – епоксидна, полиестерна и винилестерна. Тези смоли най-често се използват в автомобилостроенето и в авиацията. Целта е конструкциите да станат по-леки и по-яки, така че и разходът на гориво да спадне, издръжливостта на автомобила и самолета да нарасне, така че да имат по-голям пробег и пролетени часове. Като пълнители използваме отпадъчен материал от горенето на топло-електрическите централи. Това са ценосфери. Нашите ценосфери са от Казахстан, но те са отпадъчен продукт и в българските топло-електрически централи. Това са на практика фините прахови частици, които замърсяват въздуха. ТЕЦ-овете са задължени да ги отделят и да съхраняват този отпадък. Ние предлагаме възможност отпадъкът да стане суровина, да бъде използвана в машиностроенето, така че да не замърсява природата, а и да дишаме по-чист въздух.“

Екип от Техническия университет – филиал Пловдив експериментира и разработва композити, в които са вложили различни количества ценосфери. Резултат: запазват механичните свойства на матриците (полимерите), но намаляват значително теглото им – те вече ще са с 10-15 на сто по-леки, така разработените композити имат по-висока специфична якост. Към тези композити се добавят и нановъглеродни структури за уякчаване.

Търсенето на инженери-технолози от специалност „Компютърно моделиране и технологии в машиностроенето“ нараства, заедно с устойчивото развитие на индустрията в България. Къде на шега, къде – на истина – доцент д-р Боян Дочев счита, че те са ценни като злато. В редовно обучение учат над 50 студенти, а заедно със задочното обучение студентите от тази специалност в Техническия университет – филиал Пловдив са над 120. В часовете по дисциплината „Технология на леярското производство“ студентите се обучават на технологии за стопяване и леене на сплави от черни и цветни метали.

Благодарение на доброто сътрудничество с индустрията, студентите от специалността „Компютърно моделиране и технологии в машиностроенето“ редовно посещават различни машиностроителни заводи. На третокурсници от специалността предстои да посетят чугунолеярен завод в Стара Загора. Компанията ще покаже не само своите технологии, но със сигурност ще се опита да намери и кадри за своето производство.