За първи път Министерството на образованието и науката предлага толкова висок процент от 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за следващата учебна година. Това стана ясно на Отрасловия съвет по образование, на който бяха представени прогнозните стойности на местата за кандидатстване след 7. клас. Заседанието бе открито от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков.
За учебната 2020/2021 година предложените професионални паралелки са били 58.50 %, а през следващите процентът варира от 59.3 до 60.5. Общо 2 240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага Министерството на образованието и науката в държавния-план прием за 2025/2026 учебна година, като целта е да се отговори на нуждите на пазара на труда. Предстои предложенията да се обсъждат и по региони.
Училищни екипи в общо 103 образователни институции в страната имаха възможност да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставени им различни критерии, индикатори и начини на измерване. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на последното за тази година заседание на Отрасловия съвет по образование. Училищата, които участват в апробирането на рамката за качество в образованието по Националната програма за квалификация на педагогическите специалисти, са различни по големина и вид – начални, основни, средни, обединени, профилирани и професионални, а това е част от стъпките за изработване на стандарт за качество в системата.
Пред социалните партньори министърът припомни, че МОН стартира и международен проект съвместно с Португалия, който ще подобри обучението на най-малките и ще надгради съществуващата Национална рамка за образованието и грижите в ранна детска възраст.
Отрасловият съвет обсъди и проекта на бюджет за образование за 2025 г. В края на заседанието министър Цоков благодари на социалните партньори за добрата съвместна работа. „Отрасловият съвет е пример за добър социален диалог и когато всички работим в една посока за развитие на българското образование виждаме положителните резултати“, каза министърът. Той посочи като пример добрите постижения на българските ученици в международното изследване TIMS, националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. „Имаме ресурс и качество да бъдем още по-добри следващата година“, каза в заключение министър Галин Цоков.
В заседанието участваха д-р Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат „Образование“, Аспарух Томов, председател на Независимия учителски синдикат и Людмила Атанасова – зам.-председател, Асен Александров и Иванка Харбалиева, съпредседатели на Сдружението на директорите в средното образование, Петя Йосифова от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Мария Каменова, председател на Българска асоциация на частните училища, заместник-министрите на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, Таня Михайлова и Наталия Митева, Любомир Йосифов, главен секретар на МОН, Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра, директори на дирекции в МОН.