През декември 2024 г. месечната инфлация, измерена през индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0,4 на сто, а годишната - 2,2 на сто, съобщи днес Националният статистически институт (НСИ). Инфлацията от началото на годината (декември 2024 г. спрямо декември 2023 г.) е 2,2 на сто, а средногодишната инфлация за периода януари 2024 - декември 2024 г. спрямо периода януари 2023 - декември 2023 г. е 2,4 на сто.
Средногодишната инфлация, измерена през хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за периода януари 2024 - декември 2024 г. спрямо периода януари 2023 - декември 2023 г,. е 2,6 на сто.
През декември 2023 г. месечната инфлация, измерена чрез ИПЦ, беше 0,3 на сто, годишната - 4,7 на сто, а средногодишната - 9,5 на сто, сочи справка в НСИ. Средногодишната инфлация за периода януари - декември 2023 г. спрямо периода януари - декември 2022 г., измерена чрез хармонизирания индекс на потребителските цени и (ХИПЦ) беше 8,6 на сто. ХИПЦ е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС и е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната, който предвижда, че размерът на инфлацията не може да надвишава с повече от 1,5 процентни пункта размера на инфлацията на трите държави членки с най-добри показатели.
Вече деветнадесети месец годишната инфлация (ИПЦ) в България е едноцифрена с тенденция към намаление, сочи справка в НСИ. През юни 2023 г. тя стана едноцифрена (8,7 на сто) - за първи път от януари 2022 г., когато бе 9,1 на сто. Пикът на инфлацията в страната беше през септември 2022 г., когато на годишна база тя достигна 18,7 на сто
Средногодишната инфлация от началото на 2024 г. следваше постоянен темп на намаление, като годината започна със стойности от 7,8 на сто през януари 2024 г., а през ноември тя вече беше 2,8 на сто, сочи справка в НСИ.
През декември 2024 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи: Развлечения и култура с 5,9 на сто, Транспорт - с 1,3 на сто, Ресторанти и хотели - с 0,7 на сто, Разнообразни стоки и услуги - с 0,6 на сто, Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,4 на сто, Здравеопазване - с 0,4 на сто; Съобщения - с 0,3 на сто.
По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: Облекло и обувки - с 1,3 на сто, Хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,6 на сто, Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0,1 на сто, Алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1 на сто.