Пловдивските таксиметрови шофьори сезираха две министерства за належащи проблеми за решаване. 

Ето техниите текстове:

До: Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ)
Относно: Липса на обозначени таксиметрови стоянки в Пловдив съгласно Наредба РД-02-21-1
от 23.11.2023 г.
Уважаеми господин Иванов,
Бихме искали да ви информираме за сериозен проблем, свързан с липсата на обозначени
таксиметрови стоянки в гр. Пловдив, съгласно изискванията на Наредба РД-02-21-1 от
23.11.2023 г., която влиза в сила на 07.08.2024 г.
Въпреки проведените срещи и разговори през последните години, ситуацията остава нерешена.
До момента в Пловдив няма нито една таксиметрова стоянка, която да е обозначена в
съответствие с изискванията на наредбата. Това създава хаос в организацията на таксиметровия
транспорт и затруднява контролните органи при налагането на санкции на нарушителите, които
заемат местата, предназначени за таксита.
За този проблем вече сме сигнализирали съответните институции:
Областния управител на област Пловдив с входящ номер АСД-03-44 от 12.03.2025 г.
ОД на МВР – Пловдив с входящ номер 3170005650/27.03.2025 г., като оттам писмото е
препратено към КАТ.
Административен съд - вх.#546/25 - XV състав

С оглед на гореизложеното, настояваме МРРБ да изиска официално становище от Община
Пловдив относно причините за неизпълнението на Наредба РД-02-21-1 и да разпореди
предприемане на незабавни мерки за превеждане на таксиметровите стоянки в града в
съответствие със законовите изисквания.
Очакваме вашето съдействие за решаването на този дългогодишен проблем.
С уважение,
Володя Домашенко
Председател УС на Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите
водачи
Дата:14.04.2025

До Министъра на транспорта и съобщенията г-н Гроздан Караджов
Копие до: БТА

 Относно: Искане за изменение на Наредба № 34 относно цветовата идентификация на
таксиметровите автомобили
Уважаеми господин министър,
Във връзка с необходимостта от осъвременяване на нормативната уредба, уреждаща
дейността по таксиметров превоз на пътници, и в контекста на световните тенденции за
въвеждане на специализирани услуги, предназначени за определени групи клиенти,
предлагаме да бъде разгледана възможността за изменение на Наредба № 34 от 6.12.1999 г. за
таксиметров превоз на пътници, а именно:
Да се разшири обхватът на допустимите цветове на таксиметровите автомобили, като наред с
досега позволените жълти (и в някои случаи зелени), да се допусне регистриране и на:
розови таксита – предназначени основно за жени и деца, управлявани от жени-шофьори;
лилави таксита – за специализирани услуги като превоз на хора със специфични потребности
или с предварителна заявка за дискретна услуга;
черни таксита – за ритуални и траурни услуги, с цел да се осигури подходящо обслужване на
опечалените, изпращащи свой близък в последния му път, без да се нараняват чувствата им с
ярките жълти или зелени цветове, наложени от настоящата наредба.
В допълнение, настояваме да се гарантира правото на всеки таксиметров водач да упражнява
професията си с автомобил в цвят, съответстващ на неговата полова или гендерна идентичност.
Това право следва да бъде защитено като част от свободата на личен избор и правото на труд,
гарантирано от чл. 48 от Конституцията на Република България, който постановява, че „всеки 

гражданин има право свободно да избира професия и място на работа“.
Подобна мярка отговаря на изискванията на Истанбулската конвенция и е в унисон с практики в
множество други страни, сред които Мексико, ОАЕ, Великобритания, Египет и Франция, където
цветната диференциация се използва с цел повишаване на сигурността, удобството и
насърчаване на равнопоставеността между половете в транспортния сектор.
Вярваме, че подобна регулация:
ще осигури по-голяма свобода на избор на клиентите;
ще подпомогне навлизането на повече жени в професията;
ще предложи по-безопасна среда за уязвими групи от пътници;
ще гарантира правото на труд на таксиметровите водачи, независимо от тяхната идентичност;

ще създаде възможности за по-достойно обслужване на клиенти в траур;
ще повиши имиджа на таксиметровата услуга в България чрез иновативен подход.
Готови сме да участваме активно в работна група по темата, като предоставим примери от
чуждестранни практики и анализи на търсенето в страната.
С уважение: Володя Домашенко
Председател на Национална асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи
Дата 14.04.2025