Сдружение "Ангели на пътя" се обяви против предложението на МВР да се разреши на 17-годишни да шофират. Това обявиха от организацията в отворено писмо до институциите на България.

Ето неговият текст:

 

ДО
НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
 МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПРЕЗИДЕНТСТВО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО
МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА
ПРОКУРАТУРА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
СОФИЙСКА ГРАДСКА ПРОКУРАТУРА
СОФИЙСКА АДВОКАТСКА КОЛЕГИЯ
СЪЮЗ НА СЪДИИТЕ В БЪЛГАРИЯ
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД
КОНСТИТУЦИОНЕН СЪД
ВСИЧКИ ИНСТИТУЦИИ, СВЪРЗАНИ С
БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО
ВСИЧКИ МЕДИИ
БЪЛГАРСКАТА ОБЩЕСТВЕНОСТ
ОТВОРЕНО ПИСМО КЪМ МЕДИИТЕ И ОБЩЕСТВОТО:
ЗАЩИТЕТЕ ДЕЦАТА СИ. ОТ ДЪРЖАВАТА И ОТ САМИТЕ ТЯХ.
НЕ ПОЗВОЛЯВАЙТЕ ДА ШОФИРАТ НА 17.
Сдружение „Ангели на пътя“ призовава медиите да проучат детайлно въпроса с истинските
мотиви зад предложението на МВР за промяна на минималната възраст за управление на
автомобили от 18 на 17 години и защо държавните институции, вместо да взимат мерки за
намаляване на жертвите по пътищата, правят така, че те да се увеличават?
Сдружение „Ангели на пътя“ призовава обществото, и особено родителите, най-после да си
дадат сметка за мащабите на проблема с тежкия пътен травматизъм и пътните убийства на
деца и млади хора, и да осъзнае, че въпреки всички празни приказки по въпроса, държавата
всъщност продължава да работи срещу здравето и живота им!

 

Какво имаме предвид:
През 2024 МВР внася проект за промени в Народното Събрание относно свалянето на
минималната възраст за получаване на свидетелство за правоуправление на автомобил от
18 на 17 години!
Това цинично предложение не е случайно хрумване на българските власти, които добре
знаят до какво ще доведе, а е пореден пример за жалък слугинаж на нашите политици,
които поставят личните си кариеристични и финансови интереси пред тези на българския
народ!

Какво всъщност се крие зад него?
На 01.03.2023, Европейската Комисия публикува документа „Предложения за шофьорските
книжки и трансграничното прилагане на пътните правила“
https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/european-commission-proposes-updatedrequirements-driving-licences-and-better-cross-border-2023-03-01_en
В него се съдържат различни предложения, повечето от които нямат пряка връзка със
сигурността и пътния травматизъм - за осъвременяване на правилата за придобиване на
шофьорска книжка, въвеждането на електронен документ, който да важи във всички страни
членки, уеднаквяване на предписанията в различните държави и други.
Между тях, обаче, се вмъква и това, което ще обрече хиляди млади хора на континента на
тежък травматизъм и смърт – намаляване на минималната възраст за управление на
автомобили от 18 на 17 години
Противно на всякаква логика, предлагащите тази промяна и в България имат наглостта да
заявят, че смисъла е „да се увеличи сигурността по пътищата“, което националните ни
медии повтарят като папагали. Но:
Българските закони не са европейските закони.
Българските пътища не са европейските пътища.
Българската полиция не е европейската полиция.
Българското правораздаване не е европейско правораздаване!
Повечето политици, експерти и журналисти, които говорят по темата, едва ли са си дали
труда да прочетат мненията на професионални организации, специалисти и техни колеги от
различни държави, които са категорично против и които заявяват, че това е лобистко
решение и ще доведе до крайно негативни последици!

 

В няколко европейски държави това намаляване на възрастта вече е факт, да. Става въпрос
за Германия, Австрия, Холандия, Унгария, Ирландия и Франция. Колко са убитите на милион
в тези държави:
Холандия - 30
Германия - 33
Австрия – 39
Франция - 48
Унгария - 55
В България са 82. 

Във всички изброени страни законите са толкова стриктни, глобите толкова високи, а
наказанията толкова тежки и неизбежни, че дисциплината по пътищата им е несравнима с
анархията в България! Няма и толкова корумпирана полиция и толкова несправедлива
съдебна система, които да дават увереност на пътните рецидивисти и убийци, че, каквото и
да направят, ще се отърват (почти) без наказание!
В Германия, например, от 2017 година вече се предвижда и доживотен затвор за причинена
смърт на пътя заради дрифтене и се счита, че това е убийство с умисъл, а не
непредумишлено деяние!
https://www.dw.com/bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%B2-
%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F-
%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B0%D1%82-
%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-
%D0%B7%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82-%D0%BD%D0%B0-
%D0%BF%D1%8A%D1%82%D1%8F/a-50726135
В Дания, Австрия, Гърция и други, автомобили вече се отнемат и заради висока скорост, а
ние още спорим дали трябва да се отмени отнемането им за наркотици и алкохол! При
положение, че колите на такива хора са потенциални оръжия за убиване:
https://www.24chasa.bg/mezhdunarodni/article/14857122
https://bnr.bg/horizont/post/101961413/v-garcia-veche-konfiskuvat-koli-za-previshena-skorost
В Холандия придружителите на младите шофьори официално трябва са регистрирани като
такива.
https://www.angloinfo.com/how-to/netherlands/family/living-with-teenagers/teens-driving
Примери за това, как в другите европейски държави се налагат ефективни мерки за контрол
и санкции, които водят до дисциплина и отговорност на пътя, има хиляди!

 

Съвсем различна е ситуацията в България, където пътни рецидивисти с десетки и стотици
нарушения продължават спокойно да си шофират, докато убият! А дори след като убият,
биват наградени от българските съдии или с условна присъда или с краткотраен престой в
затворническо общежитие, където през деня са свободни, уж за да работят, а накрая ги
освобождават предсрочно за добро поведение!
На този фон, обяснението на българските власти, че щяло да има придружител на младите
шофьори и това да осигури тяхната безопасност, както и на другите участници в движението,
е лъжливо и цинично, защото за всички е ясно, че няма кой да осъществява контрол дали
това ще се спазва! Освен това, придружителят нито има педали като учебните коли, нито
има опита и реакциите на един инструктор и по никакъв начин не би могъл да предотврати
опасна ситуация.

Каква тогава е истинската причина зад това пагубно предложение?
Както винаги, когато нещо противоречи на логиката и е опасно за хората, но се налага
агресивно, става въпрос за лобизъм и пари. През 2022 недостигът на професионални
шофьори в Европа е 600 000, като се очаква да достигне 2 000 000 до 2026.
Щетите са за милиарди, а идеята е младите хора из Европа да започват обучение на 17 и на
18 вече да могат да карат тирове и автобуси.
Според Федерацията на европейските транспортни работници обаче, както и на много
други организации, причината да няма достатъчно шофьори не е в сегашните възрастови
изисквания и липсата на желаещи, а в лошите условия за работа и ниското заплащане.
Категоричната им позиция е, че, ако това предложение се приеме, това не само няма да
подобри европейската пътна безопасност, а сериозно ще я влоши!
https://www.etf-europe.org/lowering-minimum-driving-age-wont-solve-professional-drivershortage-only-improving-working-conditions-will/
Друга причина за тази промяна, изтъквана от западни журналисти, е във влошаващите се
показатели на немската автомобилна индустрия, която по този начин получава подкрепа от
немското ръководство на Европейската Комисия. С тази директива се създава нов пазар от
около 8 000 000 нови шофьори, колкото са младежите в тази възраст в съюза днес. Което,
от своя страна, е в пълно противоречие с намеренията за намаляване броя на автомобилите
заради псевдо загрижеността за природата.
На този фон, допълнителните човешки животи в България, които ще бъдат унищожени,
нямат никакво значение нито за висшите чиновници в Брюксел, нито за техните послушни
изпълнители у нас! 

 

Статистика в момента е категорична - един от четири начинаещи млади шофьори в България
прави катастрофа през първите две години след придобиването на книжка.
https://telegraph.bg/krimi/novini/vseki-chetvyrti-mladok-se-blyska-dzhigiti-do-25-g.-ubiha-100-
na-pytia-esperti-iskat-zabrana-za-nachinaeshtite-da-karat-noshtem-i-bez-moshtni-koli-414506
5
Ако това предложение бъде гласувано, смъртта на всеки тийнейджър-шофьор на 17 и на
всяка жертва, убита от него, ще лежи директно на съвестта на тези, които са предложили и
гласували тази поправка!
Ще лежи и на съвестта на медиите, които не са информирали обществото за истинските
причини, поради които тази скандална промяна се предлага и налага! И за трагичните
последици, които са неминуеми.

 

Ще лежи и на съвестта на обществото. Малка част от която чува, чете и реагира виртуално.
Но реално, на улицата, пред институциите, които го убиват, липсва!
По-голямата част дори не иска да чуе и чете.
07.05.2025 С УВАЖЕНИЕ,
гр. София СДРУЖЕНИЕ „АНГЕЛИ НА ПЪТЯ“