През юли Тракия икономическа зона изпраща две студентки от Техническия университет – филиал Пловдив на специализирано обучение в Азия. Откъде идва тази възможност и тази потребност? Изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев обяснява: „Идва от все по-високото ниво на техническо образование в България и от връзката „бизнес-образование“, която създадохме с екипа. Когато тази връзка бе по-слаба не можехме да извлечем достатъчно ползи от общото повишаване на нивото ни, така че да изградим високотехнологични производства в Тракия икономическа зона.  Всичко това е възможно обаче, когато имаме по-добро образование в България.“

И така: времената се промениха. От 7-8 години чуждестранните инвеститори идват в България и в частност – в Тракия икономическа зона, не за да търсят евтина работна ръка. Търсят за своите високотехнологични производства инженери и програмисти от най-високо ниво. Именно такива кадри създава Техническият университет – филиал Пловдив. Елена Каракашева и Петя Христова са четвъртокурснички от специалността „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет – филиал Пловдив. Двете момичета са отличнички. Те са избрани да направят специализация в Тайванския институт за полупроводници. Разходите по пътуването, обучението и 30-дневния престой са за сметка на програмата Taiwan-Europe Semiconductor Training Program. Емил Янков – отговорник „Бизнес развитие“ в Тракия икономическа зона разказва: „Нашите студентки ще бъдат обучени в  дизайн на чипове. Лектори са хора от бизнеса. Обучението е в град Синчу, където е съсредоточена микроелектронната индустрия на страната. Накрая двете ни студентки ще положат изпит и ще получат сертификат за нивото на придобитите си знания. В България те могат да направят кариера в компании , свързани с електроника и роботика.“

Директорът на Техническия университет – филиал Пловдив доцент д-р Никола Шакев е убеден, че предстоящото обучение на отличничките от ВУЗ-а е само първата крачка към все по-резултативно сътрудничество с тайванските учени и предприемачи. „В началото ще обменяме студенти, след това – преподаватели. Тогава логично ще дойдат съвместните научни проекти. Възможно е създаване на специализирана магистратура, в която да участват и преподаватели от Тайван.“ - коментира доц. д-р Шакев.

Петя Христова с удоволствие си спомня, че предстоящата специализация е била доста ... внезапна. „От Техническия университет – филиал Пловдив са предупредили ръководството на фирмата, в която сега работим, да изберат отличници. Доколкото разбрахме кандидатите трябва да имат и хардуерни знания. Смятам, че сме едни от избраните, защото имаме отличен успех и от 2 години учим и едновременно с това  работим в голяма специализирана в електрониката фирма . Ние с Елена и други служители правим верификация на предстоящите изработки на чипове. Това означава, че най-напред се пише проект за чиповете  и програмистите описват как искат те да се държат по време на работа. Тестваме теоретично различни ситуации, за да се потвърди, че чипът ще работи както трябва.“

Eлена Каракашева споделя, че с нейната състудентка са имали възможността сами да изберат програмата за обучение в Тайван. Те ще изучат най-новите тенденции

в операционните усилватели – как се програмират и как се изграждат. Защо са ценни тези устройства? „Компютрите работят с разлики в напреженията за записване на информацията в двоична система съставена от нули и единици. Логическата нула е с ниско напрежение, а логическата единица е с малко по-високо напрежение. Усилвателите ще предават тези данни  по-точно и без изкривявания. Защото когато сигналът минава по проводниците има много шумове и той може да се изгуби. Операционният усилвател е миниустройство -  съвкупност от транзистори. Очакваме да видим и изучим най-малките такива устройства света. Те имат приложение в компютрите, телефоните, роботите и т.н. Тази програма ще ни позволи да имаме повече знания и умение в работата си, тъй като досега ние винаги описваме поведението на чиповете. Сега ще имаме и знание, което ще ни позволи да преценяваме откъде възниква даден проблем.“ - заключи отличната студентка.