
Потребителското търсене на цяло едно поколение се определя вече от кулинарните иновации с нулеви отпадъци, превърнали се в мощен имиджов продукт. Изследванията в тази област са насочени от анализ на жизнения цикъл и оползотворяване на отпадъците до затворени системи и биобазирани опаковки. Иновациите в тази област се явяват пресечна точка на кулинарната наука, екологичното инженерство, хранителните технологии и биотехнологиите. Това стана ясно на проведения в Университета по хранителни технологии-Пловдив семинар на тема: "Тенденции в дизайна на храни" (Кулинарни практики с нулеви отпадъци). Изкуствен интелект в кетъринга, ресторантьорския бизнес, хотелиерството и туризма. Негов организатор бе катедра "Биохимия и хранене", а финансирането се осигури от "Фондация за хотелиерство" от Швейцария.
Това интердисциплинарно събитие обединява авангардни изследвания, приложни иновации и устойчиво развитие в сектори, които претърпяват бърза трансформация. С натрупването на глобални предизвикателства като изменението на климата, недостига на ресурси и променящото се потребителско поведение, хранително-вкусовата и хотелиерската индустрия трябва да преосмислят своите практики – основани не само на креативността, но и на науката, данните и системното мислене", заяви по време на семинара заместник-ректорът на УХТ проф. Георги Добрев. Той добави, че днес дизайнът на храни се развива в дисциплина, която се пресича със суровинознанието, неврогастрономията, културната антропология и сензорната психология. Вече не става въпрос само за естетика, а за създаване на смислени, мултисензорни и устойчиви преживявания, основани на научни прозрения. УХТ се е доказал като среда за развитие на научните изследвания в тази област и като доказан партньор на бизнеса. С общи усилия и насочена научноизследователска и преподавателска работа можем да дефинираме важни перспективи за развитие на посочените отрасли на индустрията.
Гост-лектор на форума бе доц. Катерина Федосова от катедра „Хотелиерство и ресторантьорство“ в Одеския национален технологичен университет. Тя е експерт в консултирането в ресторантьорския бизнес и има над 15 години опит - организиране, развитие и промотиране на ресторанти. пред участниците в семинара тя изнесе лекция на тема: Тенденции в дизайна и представянето на храни".