Институциите се обединяват и мобилизират действията си срещу отпадането на деца и ученици от образователната система. Министър-председателят Росен Желязков свика днес работно заседание на Координационното звено по Механизма за обхват, на което разпредели задачи и отговорности за ангажираните структури в процеса. Данните показват, че от началото на функционирането му в класните стаи са върнати близо 116 000 деца, като трайно останали да учат са близо 75 000.

„Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система. Незабавно възстановяваме ангажираността на най-високо ниво на централната държавна власт за справяне с този проблем и продължаваме устойчивото развитие, започнато през 2017 година“, заяви министър-председателят Росен Желязков в началото на заседанието. Премиерът посочи, че благодарение на Механизма за първи път делът на преждевременно отпадналите деца спада под 9%, което поставя България под средното ниво за страните в Европейския съюз. Според него обаче през последните години по този въпрос институциите действат по инерция.

Според министъра на образованието и науката Красимир Вълчев Механизмът работи, когато към институциите се дава ясен сигнал, че задачата е важна и приоритетна. „В районите, в които областните управители, кметовете и общините са ангажирани с работата по механизма, то резултатите са добри“, отбеляза той. Именно затова в предложените промени в Закона за предучилищното и училищното образование са залегнали не само редица мерки за предотвратяване на отпадането и задържането на децата в клас, но и за насърчаване на съвместните действия между институциите. Сред тях е въвеждането на интензивна езикова подкрепа за децата, които не владеят добре български език, за да се предотврати отпадане, по-строг и ефективен контрол за родителите при незаписване на децата им, засилване на ролята на директорите на образователните институции на местно ниво. Същевременно се дава възможност на кметовете да участват в регулирането на приема на учениците така, че да се избегне концентрация на деца от уязвими групи в едно училище и да се гарантира равен достъп до качествено образование.

Министър Вълчев открои още един важен акцент в дългосрочното задържане на децата, а именно ранното им обхващане в детски градини. „Всички изследвания показват, особено при децата, които имат затруднения с българския език, че по-ранното включване играе ключова роля в последващото им развитие – постигат по-добри резултати, завършват по-горен клас и са по-пригодни за пазара на труда“, отбеляза той. Според министъра работата на образователните медиатори на терен е от изключителна важност, тъй като съдействат за по-добрия обхват, интеграция и подкрепа на децата. Именно затова вече се отделят целеви средства за назначаването на повече образователни медиатори, социални работници или помощници на учителя.

„Работата е неблагодарна в краткосрочен план, но погледнато дългосрочно резултатите са видими, затова е важно усилията да продължат, за да намалява делът на необхванатите деца. Образованието е най-важният фактор за социално-икономическото ни развитие и за просперитета на всеки един човек“, заяви министър Вълчев.

Вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза, че Механизмът съществува вече осем години, което е доказателство, че не става дума за кампанийно мероприятие. По думите му, за да се постигне неговата максимална ефективност, трябва да има пълен синхрон в работата на различните институции, което означава във всички точки на страната с еднаква интензивност да се прилагат всички набелязани мерки. „Трябва да вдигнем темпото и да си гарантираме симетричност на усилията на всички, което ще даде още по-добър резултат“, категоричен беше Дончев.

В заседанието участие взеха още заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините в Република България, началници на регионалните управления на образованието и др.