Защо куршумът, който излита от пушката, не разбива стъклото на парчета, а образува в него кръгла дупка? Защо човекът, който носи на гърба си тежък товар, се наклонява напред?
На тези и още куп любопитни и наглед обикновени въпроси отговаряха участниците в XI-то Национално състезание на знаещите на тема „Животът, науката … и още нещо“, което се проведе във филиала на Техническия университет в Пловдив.
По традиция негов главен организатор е клуб „Квант“ към Общински детски комплекс с ръководител Васил Базелков. Учениците и студентите трябваше да обяснят на журито с председател проф. Драгия Иванов от факултета по физика в Пловдивския университет какви физични явления движат тези природни казуси.
Абсолютен победител в надпреварата стана тимът на кандидат-студентите „Леонардо да Винчи“.
В състезанието участваха 16 отбора от основни и средни училища, както и от университети в Пловдив, Варна, Хасково, Смолян. Те бяха разделени в 3 категории – 6 отбора до 8 клас, 10 отбора до 12 клас и студенти. Участниците провериха своите знания по природо-математически науки, предимно физика и приложна физика.
Състезанието беше проведено на два етапа - подборен и финален кръг. Първият се състоеше от по 3 задачи за всеки отбор, от които бяха излъчени първенците. Победителите в този кръг мериха сили на малък и голям финал, откъдето беше избран абсолютният победител - отборът на кандидат-студентите.
За разтоварване на участниците и публиката състезанието беше съпроводено с музикални изпълнения на Естрадно студио „Прима“ към общински детски комплекс в Пловдив и от специални изпълнения от членове на клуба. Атрактивна част бяха и най-малките участници – второкласниците от ОУ „Антим I4, които показаха магията на физиката с няколко забавни експеримети.
В Клуб „Квант“ участват ученици от 6 до 12 клас, а целта е да се покаже на младите хора колко са полезни природните науки и особено физиката, а така да се пусне мост между науката и живота, подчертаха ръководителат на клуба Васил Базелков и директорът на ОДК Атанас Куртенков. Идеята е да се създава оптимална среда за прилагане на теоретичните знания за решаване на житейски проблеми и обясняване на важни и интересни природни явления. Работи се в екипи и се използват методите на научния спор и моделното мислене.