Български изби ще влязат в директна конкуренция с производители на висококачествени вина от Франция и Италия по време на Международната изложба за лозарство и винарство „Винария 2014". Тя ще се проведе от 2 до 5 април в Международен панаир Пловдив, който организира проявата в партньорство с Националната лозаро-винарска камара (НЛВК).
На изложението присъстват модерни малки изби, работещи по модела на Франция и Италия и търсещи друг тип пазарна ниша – тази на висококачествените малки серии със запазените характерни вкусови качества на региона, заяви д-р Иван Соколов, председател на Съвета на директорите на Международен панаир Пловдив.
Нашите производители ще премерят сили с колеги от френски и италиански винарни, които имат дългогодишни традиции в напитките с контролирано наименование за произход. За първи път ще бъдат презентирани португалски вина.
На „Винария 2014" българските производители ще демонстрират нови колекции с качество според световните стандарти. Наред с утвърдени имена, ще видим и нови изби, които имат амбиция да създадат различен стил. Представят се и компании, предлагащи технологии, техника, оборудване, материали и услуги за лозарството и винарството. Показва се цялостна картина на тази индустрия, състоянието на бранша и актуалните тенденции.
Една от тях е възходът на бялото вино. Модата накланя везните в негова полза и то става все по-популярно, твърдят експерти. Пазарният му дял е достигнал 40% само за няколко години.
Последният хит е биовиното. То няма да липсва и на „Винария 2014", където фондация „Авалон" ще демонстрира екологично чисти продукти.
„Нашите вина са на високо ниво. Избите произвеждат по-малки количества, но със специфични качества, характерни за отделните региони", категоричен е Радослав Радев, председател на НЛВК. В това ще се убедят и посетителите на изложбата, които ще имат възможност да дегустират наградените продуктите от Международния конкурс за вина и спиртни напитки, организиран от НЛВК. Тази година в него се състезаваха 400 проби на 51 фирми от България, Италия, Франция, Чехия, Македония и Молдова. За първи път чуждестранните претенденти бяха повече от българските.
Победителите в международната надпревара ще вземат наградите на „Винария" - приза „Златен ритон", златни, сребърни и бронзови медали. Класацията обаче няма да е единствената. Своите оценки ще дават и посетителите в рамките на конкурса „Изборът на потребителя" на 2 и 3 април. За първи път фаворитите на публиката ще получат медали.
А за ценителите са предвидени презентации на винени и кулинарни турове, подготвени от клъстер „Кулинарни изкуства и гостоприемство".
Панаирът отново събира прояви, ориентирани към хубавото вино и добрата кухня, защото „Винария" се провежда паралелно с Международната изложба за храни и напитки, опаковки, машини и технологии „Фудтех". Така се популяризират най-известните български продукти. Двете прояви са под егидата на Министерството на земеделието и храните.