Български вина, направени от сортовете „Шардоне“ и „Каберне совиньон“, се оказаха най-успешни според експертите и най-предпочитани от потребителите. Това показаха три конкурса в рамките на Международната изложба за лозарство и винарство „Винария 2014“, която приключи на 5 април в Международен панаир Пловдив.
    Бяло шардоне, червено и розе каберне совиньон, произведени от различни български изби, грабнаха най-много отличия в Международния конкурс за вина и спиртни напитки, определящ наградите на „Винария“. Сред удостоените със златен медал лидери са  двата сорта, като приза взеха 10 напитки от шардоне и 17 от каберне совиньон сред общо 78 наградени. Успехът е особено показателен за достойнствата им, тъй като конкуренцията беше много силна - за първи път чуждестранните участници бяха повече от българските, а в журито превес имаха експертите от чужбина.
    Шардоне и каберне совиньон са фаворити и в Националните дегустации, които се организират заедно с международния конкурс. В раздела за бели вина от пет, отличени с Голям почетен диплом, 3 са шардоне. В групата на червените половината от шестте отличници са каберне совиньон. Международният конкурс и Националните дегустации се организират от Националната лозаро-винарска камара и са най-престижните състезания във винения бранш у нас.
    Шардоне и каберне совиньон се откроиха като любими вина на българите в конкурса „Изборът на потребителя“. Те взеха златните медали в разделите за бяло и червено вино. 
    Според експерти триумфът на шардонето и кабернето се обяснява с вкуса на българите, които предпочитат напитки от традицонни сортове, направени по класически наши рецепти, но с модерни нотки.  На тази формула се базираха и повечето нови колекции на производителите.
    Тя се открояваше ярко в напитките на малки изби от семеен тип, произвеждащи вина от характерните за своя регион сортове в бутикови серии, каквато е новата тенденция в световен мащаб. Те бяха представени от членове на Асоциацията на независимите лозаро-винари.
    В полза на малките серии тероарни вина от висок клас бе и прогнозата на заместник-министъра на земеделието и храните Явор Гечев. През следващите 4-5 години международният пазар ще се преструктурира от наливно към бутиково вино, заяви той преди откриването на „Винария 2014“. 
    Новите колекции вина и спиртни напитки, както и модерните технологии, техника и оборудване за лозарството и винарството, които бяха показани на изложбата,  станаха причина броят на посетителите специалисти да се увеличи над два пъти в сравнение с миналата година.
    Паралелно с „Винария“ от 2 до 5 април се проведоха Международната изложба за храни и напитки, опаковки, машини и технологии „Фудтех“ и Международната изложба за оборудване на хотели, ресторанти, кафетерии и търговски обекти „Хорека Пловдив“.  Те създават един общ туристически продукт, затова съчетанието се приема добре от фирмите, подчерта д-р Иван Соколов,  председател на Съвета на директорите на Международен панаир Пловдив, който организира проявите.